Savo gyvavimą šį rudenį baigia vienas aplinkosaugos projektų „Daugiau erdvės kiemuose“. Nuo šio sezono senų automobilių atliekų surinkimą užtikrins naujas projektas – „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“.
Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimir Jankoit sako, jog projektas „Daugiau erdvės kiemuose“ padėjo gyventojams atsikratyti senų automobilių, kurie buvo užgriozdinę daugiabučių namų kiemus, užėmė vietą, teršė aplinką bėgančiais tepalais, besimėtančiomis stiklo šukėmis. Per keletą projekto gyvavimo metų didžioji dalis tokių automobilių buvo patraukta iš kiemų ir sutvarkyta pagal keliamus aplinkosaugos reikalavimus. Nepaisant to, gyventojai ir toliau apie kiemuose riogsančius senus, nebevažiuojančius automobilius gali pranešti tel. 8 600 900 30 arba el. paštu atliekos@gia.lt .
Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovas Alfredas Skinulis sako, jog bėgant laikui keičiasi situacija ir su automobilių atliekomis. Jei anksčiau buvo aktualiausia kiemuose vietą užimantys automobiliai, tai dabar situacija kiek pasikeitė – bene daugiausia dėmesio ketinama skirti automobilių ardytojų drausminimui, kad jie susidarančias atliekas tvarkytų pagal visus reikalavimus. Nuo šių metų sausio Lietuva yra įsipareigojusi užtikrinti visų surinktų eksploatuoti netinkamų transporto priemonių ir jų dalių perdirbimą ar kitokį naudojimą iki 95 proc., skaičiuojant pagal automobilio masę. Tokios normos yra numatytos Europos Sąjungos direktyvoje „Dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių“. Jei vidutinis automobilis sveria maždaug 1600 kg, vadinasi, pakartotinai naudojama (naudojamos automobilių dalys), perdirbama (automobilyje esantis metalas, plastikas, stiklas ir kt.) ar kitaip panaudojama (pvz., senos padangos panaudojamos kaip kuras) turi būti apie 1500 kg.
„Pradedame projektą „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“, kurio metu rinksime automobilių atliekas, o kartu ir skatinsime automobilių ardytojus tinkamai tas atliekas rūšiuoti, nevertingų atliekų nedeginti, nemesti į buitinių atliekų konteinerius, o priduoti licencijuotiems atliekų tvarkytojams, kurie neapsiriboja tuo, kad parašo pažymą, o iš tikro išveža atliekas ir jas perdirba griežtai kontroliuojami“, – sako A. Skinulis.
Lietuvoje kasmet išardoma 50–60 tūkst. tonų senų automobilių, iš kurių apie 30 proc. (t. y. 15–20 tūkst. tonų) susidaro nevertingos plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos ir kitokių automobilinių dalių atliekos. Senus automobilius supirkinėja ne tik legalūs, bet ir nelegalūs ardytojai, kurie vertingas dalis priduoda į antrinę rinką, metalą parduoda, o gumos, stiklo, plastiko atliekas šalina į pamiškes, buitinių atliekų konteinerius ir pan. Pagal teisės aktus, kurių įgyvendinimą prižiūri Aplinkos ministerijai pavaldžios institucijos bei policija, seno, nebevažiuojančio automobilio savininkas privalo pasirūpinti seno automobilio atliekų sutvarkymu. Jei to nepadarys, jis gali būti nubaustas už neeksploatuojamos, paliktos be priežiūros transporto priemonės laikymą bendro naudojimo vietose.