Veiklą oficialiai pradeda itin didelio pralaidumo 3000 kilometrų ilgio duomenų perdavimo magistralė „Baltic Highway“, jungianti Vilnių ir Taliną su vienu iš didžiausių duomenų perdavimo centrų pasaulyje – Frankfurtu per Rygą, Varšuvą ir Berlyną. Naujasis duomenų perdavimo tinklas išsiskiria aukštu patikimumu, itin mažu 35 milisekundžių vėlinimu, didele 100G sparta, 9,6 Tbit/s bendru pralaidumu ir sudaro galimybes labai greitai perduoti didelius duomenų kiekius tarp Rytų ir Vakarų.
Duomenų perdavimo tinklo „Baltic Highway“ projektą įgyvendino trys partneriai – energetikos įmonių grupei „Lietuvos energija“ priklausanti bendrovė „Duomenų logistikos centras“ Lietuvoje, „Latvenergo“ Latvijoje ir telekomunikacijų grupė „Tele2“. Į penkerius metus trukusį duomenų tinklo plėtojimą investuota daugiau nei 1,5 mln. eurų. „Baltic Highway“ yra pirmasis ir vienintelis šiame kelyje vientisas, o ne iš atskirų segmentų sudarytas tinklas, kuriame naudojama vieno gamintojo infrastruktūra. Jis yra trumpiausia duomenų magistralė, jungianti Rytų ir Vakarų Europą, ir vienas greičiausių kelių duomenims keliauti tarp Europos ir Azijos.
„Šis tinklas yra aktualus itin didelius duomenų kiekius transportuojantiems duomenų perdavimo operatoriams, finansų įstaigoms, bankams, kuriems svarbu kuo greičiau keistis duomenimis, Suomijoje įsikūrusiems didiesiems „Microsoft“, „Google“, „Yandex“ duomenų centrams, kurie iki šiol naudojosi 10G duomenų perdavimo tinklais. Palyginus su iki šiol regione naudotais tinklais, „Baltic Highway“ yra kaip 20 kartų platesnis greitkelis iki pat Frankfurto be jokių sankryžų ir pasienio kontrolės postų“, – sako Juozas Rumbutis, „Duomenų logistikos centro“ pardavimų skyriaus vadovas.
„Naujas duomenų perdavimo tinklas yra svarbus plėtros žingsnis tiek visai „Tele2“ grupei, tiek mūsų veiklai Lietuvoje. Verslui ir mobiliojo ryšio vartotojams atsivers naujos galimybės, didės mobiliojo ryšio ir interneto paslaugų kokybė. Papildoma konkurencija rinkoje bus naudinga ir klientams – siūlysime geras kainas. Duomenų perdavimas kasmet auga kartais, tad šioje srityje matome pagrindinį augimo ateityje šaltinį“, – sakė Petras Masiulis, „Tele2“ generalinis direktorius.
Anot jo, 9,6 Tbit/s bendro pralaidumo „Baltic Highway“ tinklu būtų galima visą „Tele2“ klientų per mėnesį sunaudojamą interneto duomenų srautą perduoti vos per vieną minutę.
Jei kanalas būtų skirtas skambučių perdavimui, vienu metu jis galėtų perduoti 118 mln. skambučių.
Dalyvavimas šiame projekte leidžia Lietuvai įsitvirtinti kaip duomenų logistikos centrui, jungiančiam Baltijos šalis bei Centrinę ir Rytų Europą. Pasak užsienio investicijų plėtros agentūros „Investuok Lietuvoje“ Investicijų plėtros departamento direktoriaus Justino Pagirio, nors Lietuva garsėja puikiai išvystyta plačiajuosčio interneto optine infrastruktūra šalies teritorijoje, tarptautinių duomenų perdavimo galimybių ir spartos rodikliai, deja, iki šiol nebuvo pakankamai konkurencingi.
„Daugumai užsienio investuotojų, kuriuos „Investuok Lietuvoje“ stengiasi pritraukti, pavyzdžiui, finansų sektoriaus, informacinių technologijų ir telekomunikacijų, žaidimų kūrimo kompanijoms, tarptautinių duomenų perdavimo greitis yra labai svarbus kriterijus, renkantis vietą investicijoms, nes jų motininės kompanijos ar klientai yra įsikūrę užsienyje.
Iki „Baltic Highway“ projekto įgyvendinimo, Lietuva negalėjo užtikrinti lanksčių optikos nuomos ar duomenų perdavimo paslaugų sąlygų ir didelės duomenų perdavimo spartos, todėl šis projektas neabejotinai didina Lietuvos konkurencingumą ir ateityje leidžia tikėtis didelės pridėtinės vertės investicijų į duomenų centrų projektus“, – sako J. Pagirys.
„Baltic Highway“ naudoja optines skaidulas, nutiestas energetikos kompanijų valdomoje infrastruktūroje – ant aukštos įtampos linijų, dujotiekių. Įdiegus naujausias sutankinimo technologijas, šių optinių skaidulų galimybės išaugo 20 kartų.
Tinklo patikimumą ir nenutrūkstamą veiklą užtikrina dubliuota tinklo valdymo sistema ir įrangos maitinimas, žmogaus įsikišimo nereikalaujantis automatizuotas signalo stiprumo ir galios reguliavimas, taip pat kiekvienoje šalyje veikia atsarginėmis dalimis apsirūpinusios aptarnavimo komandos. Tinklo priežiūra sutelkta vienose rankose – dėl to išauga klientų aptarnavimo operatyvumas ir efektyvumas sprendžiant kylančius klausimus.