Šiuo metu Europos branduolinių tyrimų organizacijos (CERN) Didysis hadronų greitintuvas (LHC) yra pats didžiausias ir galingiausias pasaulyje dalelių greitintuvas – ką patvirtina ir epitetas „Didysis“. Bet netrukus tas „Didysis“ gali tapti „Antruoju pagal dydį“, mat Kinijoje planuojamas dar greitesnis dalelių greitintuvas.
Pekino Didelės energijos fizikos instituto mokslininkai planuoja statyti apskritimo formos greitintuvą, kurio perimetras yra dukart didesnis nei LHC.
LHC apskritimo ilgis yra 27 kilometrai, jis susidūrimų metu netrukus gebės generuoti iki 14 teraelektronvoltų (TeV) energijos, nors iki uždarymo atnaujinimams, 2012 metais, greitintuve vykę susidūrimai generavo iki 4 TeV energijos. To pakako eksperimentiniam Higgso bozono egzistavimo patvirtinimui.
Tuo tarpu Kinijos projektas gerokai ambicingesnis: tunelio ilgis turėtų būti 52 kilometrai, o susidūrimų energija – net apie 70 TeV. Bent jau toks galutinis tikslas. Pradinė greitintuvo versija turėtų būti skirta elektronų-pozitronų daužymui iki vos 240 GeV energijos. Po to greitintuvas būtų patobulintas tiek, kad veiktų pilna galia ir galėtų vykdyti protonų priešpriešinių srautų susidūrimus.
Tokie greitintuvai, kaip LHC ar planuojamas kinų projektas, iš esmės yra milžiniški žiedai, kuriuose dalelės (tokios, kaip protonai) elektromagnetiniame lauke greitinamos tol, kol jų priešpriešiniai srautai susiduria detektoriuje. Mokslininkai registruoja tokių susidūrimų rezultatus ir pagal gautą vaizdą bando išgauti informacijos apie pačias elementariausias ir mažiausias daleles, rašo geek.com.
Planuojamo kinų projekto vertė yra apie 3 mlrd. JAV dolerių – manoma, kad visą šią sumą suteiks Kinijos valdžia. Tačiau jei atsirastų dalį išlaidų pageidaujančių padengti partnerių, greitintuvo projektas gali tapti tarptautiniu.
Kinų greitintuvas – ne vienintelis svarstomas milžiniškas fizikinis projektas. Jau planuojamas ir LHC įpėdinis – bendras JAV ir Europos mokslininkų projektas, 20 km tunelio ilgio greitintuvas, kurio nedidele dalimi taps dabartinis LHC, o susidūrimų energija – iki 100 TeV. Tiesa, tikėtina, kad fizikų bendruomenė pasirinks vieną iš dviejų naujos kartos greitintuvų.