Sostinės gatvėmis netrukus riedės du ekologiški autobusai, varomi elektra ir suspaustomis gamtinėmis dujomis. Keliavimą jais ir orientavimąsi mieste dar labiau palengvins autobusuose įrengtos modernios keleivių informavimo sistemos. Iki metų pabaigos tokius autobusus gaus ir Telšių, Ukmergės, Marijampolės, Panevėžio, Kauno, Klaipėdos, Elektrėnų bei Šiaulių autobusų parkai.
Modernias keleivių informavimo sistemas naujuosiuose autobusuose diegia technologinių sprendimų verslui UAB „Hansab“. Šios sistemos apima iš tolo matomas elektronines švieslentes ant autobusų priekio, šono ir galo, taip pat autobuso viduje esančių keleivių informavimą.
„Tokie modernūs keleivių informavimo sprendimai naudojami jau kurį laiką ir yra pasiteisinę įvairiose pasaulio šalyse, tarp jų – ir Lietuvoje. Iš tolo matomos autobusų švieslentės mūsų šalyje ypač reikalingos – tamsus paros metas pas mus, deja, trunka tikrai ilgai“, – sako „Hansab“ generalinis direktorius Darius Žekonis.
Net esant tamsiam paros metui, lyjant ar sningant autobuso laukiantis keleivis iš tolo mato maršruto numerį, pavadinimą bei kryptį ir nesupainios jam reikiamo autobuso su kitu. Įlipęs į transporto priemonę keleivis taip pat gauna su kelione susijusios informacijos: autobuso maršrutą, stoteles, tikslų laiką, girdi aktualius garsinius pranešimus.
„Mūsų pasiūlyta ir naujuose autobusuose diegiama keleivių informavimo sistema patogi tuo, kad veikia be elektroninio bilieto įrangos, taigi gali būti sumontuota bet kurio Lietuvos miesto autobusuose. Modernios keleivių informavimo sistemos bus visuose naujuose ekologiškuose autobusuose“, – pasakoja D. Žekonis.
Keleivių informavimo sistema veikia labai paprastai. Išorines autobuso švieslentes valdo valdiklis, į kurio atmintį suvedami visi galimi maršrutų numeriai ir pavadinimai. Prieš pradedant kelionę vairuotojui tereikia pasirinkti reikiamą maršrutą ir švieslentės akimirksniu pradeda rodyti to maršruto pavadinimą, kryptį ar numerį.
Vidinė autobuso keleivių informavimo sistema valdoma specialiu kompiuteriu. Autobuse sumontuojamas borto kompiuteris ir GPS antena, ji nustato autobuso buvimo vietą. Autobusui artėjant prie stotelės kompiuteris fiksuoja buvimo vietą, lygina su stotelės koordinatėmis ir siunčia žinutes į vidinę švieslentę, pasigirsta ir garsinis pranešimas.
„Toks sprendimas patogus ne tik keleiviams. Jis taupo ir vairuotojų laiką, jiems nebereikia nešioti ir keisti kartoninių ar metalinių maršruto lentelių. Projektas svarbus ir tuo, kad dar šiais metais modernios keleivių informavimo sistemos pasieks ir mažesnius Lietuvos miestus – iki šiol elektroninių keleivių informavimo sistemų jie nenaudojo. Tokias informavimo sistemas tikrai turi naudoti visi vežėjai, kurie savo keleiviams nori teikti aukščiausio lygio paslaugas“, – sako D. Žekonis.
Naujosios ekologiškos transporto priemonės šalies autobusų parkams nieko nekainuos: autobusai perkami už lėšas, kurias Lietuva gavo Ispanijai pardavusi vadinamuosius taršos leidimus. Už maždaug 90 milijonų litų iš viso bus nupirkti 93 ekologiški, mažai taršūs miesto autobusai. 10 iš jų yra elektra ir suspaustomis dujomis varomi hibridai, visi kiti autobusai varomi suspaustomis gamtinėmis dujomis. Degalų jie sunaudoja 25 proc. mažiau nei tradiciniai dyzeliniai: vieną kartą įkrovus elektros baterijas autobusas gali nuvažiuoti apie 100 kilometrų, suspaustų gamtinių dujų užtenka nuvažiuoti 300 kilometrų.
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ iš viso gaus 20 suspaustas gamtines dujas naudojančių autobusų, „Kauno autobusai“ – 14, Klaipėdos autobusų parkas – 11, Šiaulių „Busturas“ ir Panevėžio autobusų parkas – po 8, Marijampolės ir Telšių autobusų parkai – po 7, Ukmergės autobusų parkas – 5, Elektrėnų komunalinis ūkis – 3 autobusus. Visi autobusų parkai gaus ir po vieną hibridinę transporto priemonę.
„Hansab“ siūlomas keleivių informavimo sistemas savo autobusuose anksčiau jau yra įdiegę ir kiti šalies vežėjai. Tai Kaune įsikūrusi bendrovė „Kautra“, taip pat Jonavos autobusų parkas, Klaipėdos miesto mažos talpos autobusų operatoriai.