Pirmasis elektromobilis Lietuvoje užregistruotas 2010 metų spalio 19 dieną. Tai buvo iš benzininio perdaryta „Honda HR-V“, vienu įkrovimu įveikdavusi apie 70 km. Tas stebuklas buvo eksponuojamas Vilniuje Rotušės aikštėje ir žmonės specialiai ėjo jo apžiūrėti.
Dabar elektromobiliai jau nieko nestebina. Šiemet dešimtą kartą vyksiančių „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ elektromobilių varžybų organizatoriai sulaukė gausiausio, 53 komandų būrio ir pasidalino savo įžvalgomis, kaip keičiasi požiūris į elektromobilius ir kas jų pirks daugiau.
Elektromobilių varžybų akimirkos / Organizatorių nuotr.
Pirmosiose elektromobilių varžybose dalyvavo tik 10 automobilių. Tai buvo Nissan Leaf, KIA Soul, BMW i3 ir VW Up modeliai. Skeptikai tada sakė, kad baterijos „mirs“ jau po kelių metų, ges elektronika, tačiau praėjus dešimčiai metų gatvėse matome ne tik naujausius, bet ir tuos pačius pirmuosius pas mus atkeliavusius elektromobilius. Nors jų įveikiamas atstumas nedidelis, tačiau jie puikiai susidoroja su miestui skirto automobilio vaidmeniu ir vežioja savininkus kasdieniniais trumpais maršrutais. Naujesni elektromobiliai jau be vargo leidžia keliauti visoje Lietuvoje, nes spartaus įkrovimo tinklas auga kasdien.
Vis daugiau įmonių įsigyja elektromobilius ir džiaugiasi
Sumažėjusiomis eksploatacijos išlaidomis. Be abejonės, elektromobilių prieinamumą padidino ir valstybės skiriama parama naujų ir naudotų modelių įsigijimui. Gegužės 1 d. duomenimis, Lietuvoje buvo užregistruotos 17 174 tik elektra varomos transporto priemonės.
Didžioji dalis jų priklauso įmonėms ir privatiems asmenims, tačiau po truputį pradeda daugėti ir viešajame sektoriuje - valstybės ar savivaldybės, jų institucijų arba kitų valstybės ir savivaldybių juridinių asmenų, nesiekiančių naudos sau, įsteigtuose juridiniuose asmenyse.
Pirmieji, prieš beveik dešimtmetį, įsigiję elektromobilius buvo Susisiekimo ministerija, Tauragės ir Vilniaus savivaldybės. Jų naudojimas kasdieninėje veikloje pasiteisino ir parkas tik didėja. Valstybės įstaigos vis labiau atsigręžia į netaršias transporto priemones. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra nuo 2023 metų rugpjūčio mėnesio kviečia teikti paraiškas viešajam sektoriui ir gauti kompensacijas už įsigytą naują ar naudotą netaršią transporto priemonę varomą elektra arba vandeniliu. Projekto vertė 38 mln. Eurų ir numatoma, kad bus paremtas 12250 elektromobilių įsigijimas. Jei per tris metus vien šis sektorius sugebės pasinaudoti parama, miestų gatvėse tikrai galima bus kvėpuoti švaresniu oru.
Kad ir kiek kalbama, jog elektromobiliai netinka ilgesnėms kelionėms, tačiau elektromobilių varžybų organizatoriai jau senai paneigė šį mitą. Dar 2019 metais Vaidoto Žalos ir Dariaus Montvilos „Energijos tiekimo“ ekipažas Palangą su „Hyundai Kona electric“ be papildomo įkrovimo pasiekė per 3 val. 28 minutes. Tiesa, tuomet buvo problema įsikrauti važiavimui atgal.
Tačiau šiomis dienomis Palangoje atidaromas didžiulis „Ignitis ON“ įkrovimo parkas, o ir visoje Lietuvoje greitojo įkrovimo stotelių tik daugėja, todėl nebelieka priežasčių, kodėl visas viešasis sektorius neturėtų persėsti į elektromobilius. Juo labiau, kad ilgos kelionės yra daugiau išimtis nei kasdienybė.