Lietuvos įmonės šiuo metu yra įregistravusios daugiau kaip 470 tūkst. automobilių – tokius duomenis rodo „Regitra“. Virš 32 tūkst. iš jų yra elektromobiliai, tačiau didžioji dauguma – net 58,1 proc. (273 tūkst.) – vis dar varomi dyzelinu. Banko „Bigbank“ duomenimis, įmonės naujus automobilius perka vidutiniškai už kiek daugiau nei 42 tūkst. eurų, o naudotus automobilius – už 22 tūkst. eurų.
Pastebima, kad bendrovės tikrai nevengia pirkti ir prabangių automobilių, tokių kaip „Porsche“ ar netgi „Ferrari“, kurių Lietuvos bendrovės yra užregistravusios net 33.
Įmonių automobiliai nebebus naudojami asmeniniams tikslams?
2023 metų gruodį Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) pakeitė iki tol galiojusią tvarką dėl įmonių automobilių naudojimo asmeniniams tikslams. Buvo imtasi maksimaliai griežtų priemonių – iki šiol kelionės darbiniu automobiliu iš namų į darbą ir atgal nebuvo laikomos pajamomis natūra, tačiau dabar tokios kelionės yra įtrauktos į šią sąvoką ir todėl VMI jas apmokestintų.
Taip nutiko todėl, kad įmonių vadovai dažnai naudojo automobilius ne tik kelionėms į darbą, bet ir asmeniniams reikalams tvarkyti ar net savaitgalio kelionėms, paprasčiausiai prisidengiant darbu.
Banko „Bigbank“ verslo paskolų skyriaus vadovas Deividas Žukas abejoja, kad toks sprendimas sumažins automobilių pardavimus įmonėms. „Įmonės 2023 metais dažniausiai finansavo „Volkswagen“, „Toyota“ ir „Škoda“ automobilius, nors dar pernai „Audi“ ir „BMW“ buvo kiek populiaresni, o „Mercedes“ atsiliko visai nedaug. Galima būtų manyti, kad dabar įmonės iš tiesų automobilius pradeda naudoti tik įmonės reikmėms, tačiau per praėjusius metus gerokai išaugo ir „Porsche“ bei „Tesla“ automobilių finansavimas, o tai jau yra prabangesni modeliai.“
Prabangūs įmonių automobiliai bus perkami ir toliau
Banko statistika taip pat rodo, kad brangiausias automobilis 2023 metais buvo įsigytas už 155 tūkst. Eur (be PVM), o bendrai automobilių finansavimas auga jau trejus metus.
Gyventojai, gaunantys pajamas natūra (šiuo atveju – naudojantys įmonės automobilį asmeninėms reikmėms), moka 0,75 proc. (jeigu naudojamasi įmonės apmokamais degalais) arba 0,70 proc. gyventojų pajamų mokestį (GPM), kasmet skaičiuojamą nuo automobilio rinkos vertės, kuri yra skelbiama metų pradžioje. Visgi, šis mokestis daugelio juridinių automobilių pirkėjų negąsdina, kadangi tokiu būdu automobilį pirkti vis tiek yra pigiau nei perkant jį įprastai ir mokant pilną pajamų mokestį.
Prognozuojamas elektromobilių rinkos dalies augimas
Šiuo metu automobilius dažniausiai perka smulkios ir vidutinės įmonės, o didžiosios bendrovės dažnai juos įsigyja didesniais kiekiais. Todėl elektromobilių įmonių garažuose dar nėra daug.
Tiesa, rinką pasiekė „Dacia Spring“ elektromobilis, kurio kaina prasideda nuo 22390 Eur. Toks automobilis įmonių poreikių patenkinti dažniausiai negali dėl savo prasto baterijos tarnavimo laiko, tačiau rinką jis neabejotinai sudrebino.
Automobiliais prekiaujančios įmonės „Deals On Wheels“ vadovas Laurynas Boguševičius teigia, kad elektromobiliai vis pinga ir bendrovėms juos rinktis apsimoka vis dažniau ir labiau: „Tas pats „Dacia Spring“ taip pat turi savo klientus tarp įmonių – tų įmonių darbuotojai, kurie važinėja dažnai, tačiau nedidelius atstumus, su tokiu elektromobiliu gali važinėti praktiškai nemokamai, jeigu lyginame jį su kokiu nors tradiciniais degalais varomu automobiliu.“
D. Žukas pastebi, kad sparčiai auga ir „Tesla Model Y“ populiarumas. Šio visureigio kaina siekia 36870 eurų ir todėl tai taip pat yra vienas iš geriausių kainos ir kokybės santykį siūlančių elektromobilių. „Kartu su PVM lengvata, 4 tūkst. eurų siekiančia valstybės parama ir minimaliomis sąnaudomis elektrai, šis automobilis tampa itin patraukliu variantu.“
Tad galima numatyti, kad automobilius įmonės ir toliau aktyviai pirks tiek šiais, tiek kitais metais. Dėl skirtingų priežasčių populiarės ir prabangūs automobiliai, ir nebrangūs elektromobiliai, o pardavėjai šiemet siūlys itin daug akcijų, siekdami pritraukti klientus, nes Lietuvos automobilių pardavėjams pastaruoju metu vis labiau tenka konkuruoti ne tik tarpusavyje, bet ir su užsienio pardavėjais.
„Bigbank“ vyriausiasis ekonomistas Raul Eamets taip pat prognozuoja, kad palūkanų normos Europoje pradės mažėti jau šių metų pabaigoje arba kitų metų pradžioje. Tokioms prognozėms pasitvirtinus, įmonių automobilių pirkimai Lietuvoje išaugs itin smarkiai, nes dabar šios rinkos augimą kiek pristabdo didžiulės palūkanų normos.