Stambiausias pasaulyje „Stratolaunch“ kompanijos lėktuvas „Roc“ pirmą kartą į orą pakėlė užpildytą kuru hipergarsinį aparatą „Talon-A“ arba „TA-1“. Bandymu aiškintasi, kaip aparatas elgiasi ore, vertinamos jo variklių sistemos ir našumas.
Paleidimui iš „Roc“ 10 tūkstančių metrų aukštyje skirtas „Talon-A“ bus pirmasis kompanijos hipergarsinių kompanijos aparatų serijoje, o ateityje tikimasi ir kitų modelių. „Stratolaunch“ su kai kuriais klientais jau pasirašė savo hipergarsinių paslaugų teikimo kontraktą. Kompanija tikisi uždirbti, padėdama kariniams rangovams kurti hipergarsinius ginklus.
„Roc“ © „Stratolaunch“
Pirmasis „Roc“ bandomasis skrydis su „TA–1“ truko 3 valandas ir 22 minutes. Lėktuvas startavo iš Mohave kosmodromo Pietų Kalifornijoje. „ТА-1“ nuo pakilimo iki nusileidimo buvo pritvirtintas prie lėktuvo-nešėjo. Daugiausiai laiko skrydis vyko ~6,8 km aukštyje. Pagrindinis tikslas buvo įvertinti „Talon-A“ variklį skirtingose skrydžio atkarpose ir įvairiose temperatūrose, nors faktiškai variklis nebuvo nė karto įjungtas. Dar buvo surinkti duomenys apie „Roc“ ir „TA-1“ telemetrijos sistemas.
Generalinis „Stratolaunch“ direktorius Zachary Krevor pareiškė, kad „Talon-A“ varomas skysto kuro raketiniu varikliu, kuriuo galima pasiekti hipergarsinį greitį. Jis pridūrė, kad nors antžeminiai kuro papildymo ir sistemos paleidimo bandymai jau atlikti, buvo būtina įvertinti jos veikimą skrydžio sąlygomis. Pirminiai skrydžio rezultatai rodo, kad numatomo paleidimo aukštyje sistema veikia taip, kaip numatyta (tikėtina, buvo vertinama slėgio ir temperatūros įtaka mazgams ir agregatams). Tolesnius žingsnius „Stratolaunch“ nustatys nuodugniai išanalizavusi bandymo duomenis.
Tai buvo 12-as „Roc“, kurio sparnų mojis 117 metrų, skrydis. Prieš tai didžiulis dviejų fiuzelažų lėktuvas į orą buvo pakilęs šių metų gegužę. Tuomet „Roc“ sėkmingai numetė bevariklį „TA-0“ prototipą virš Ramiojo vandenyno.
„Stratolaunch“ 2011 metais įkūrė Paulas Allenas iš „Microsoft“. Iš pradžių kompanija planavo panaudoti lėktuvą paleisti raketas viršutiniuose atmosferos sluoksniuose, panašiai, kaip „Virgin Galactic“ siunčia turistus savo lėktuvu-nešėju „WhiteKnightTwo“ ir kosminiu laineriu „VSS Unity“. Tačiau 2019 metais, praėjus metams nuo Paulo Alleno mirties, kompanijos dėmesys persikėlė: dabar „Stratolaunch“ planuoja naudoti „Roc“ tirti ir vystyti hipergarsines technologijas.
„Talon-A“, skirtas paleisti iš „Roc“ lėktuvo 10 tūkstančių metrų aukštyje, buvo pristatytas 2022 metais. Šis daugkartinio naudojimo bepilotis laivas su įvairiomis modulinėmis sekcijomis naudingam kroviniui. Pagal sumanymą, atsiskyrę nuo nešėjo „Talon-A“ dronai galės išvystyti 5-7 machų greitį, o paskui pereitų į sklendimą ir kaip lėktuvai nusileistų ant tūpimo tako. Taip pat numatoma galimybė pakilti nuo žemės. Transporto priemonės ilgis bus aštuoni metrai, o sparnų mojis bus šiek tiek didesnis, nei trys metrai. „Talon-A“ taps pirmuoju kompanijos hipergarsinių aparatų serijos modeliu, kurių bus ir daugiau. Oficialioje kompanijos svetainėje taip pat minima transporto priemonė „Talon+“ ir kosminis lėktuvas.
„Stratolaunch“ su kai kuriais klientais jau sudarė savo hipergarsinių paslaugų tiekimo kontraktus. Pavyzdžiui, praėjusią savaitę kompanija paskelbė apie pasirašytą kontraktą su „Leidos“ – generaliniu JAV KJP programos „The Multi-Service Advanced Capability Hypersonic Test Bed“ rangovu. Šiuo sandoriu finansuojami penki aparato „Talon-A“ hipergarsiniai skrydžiai.
hightech.plus