Ambicingas verslininko Elono Musko valdoma bendrovė „SpaceX“, šeštadienį antrą kartą paleido erdvėlaivį „Starship“. Ši galingiausia pasaulyje raketa, planuojama, bus naudojama tolimesnėms kelionėms – į Mėnulį ar netgi į Marsą. Antrasis bandymas buvo sėkmingesnis nei pirmasis, įvykdytas šių metų balandį, tačiau maždaug po dešimties minučių nuo paleidimo, prarastas ryšys su erdvėlaiviu.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Integruotą sistemą vadinamą „Starship“ sudaro du pagrindiniai komponentai – „Starship“ erdvėlaivis ir didžiausia bei galingiausia kada nors skridusi raketa „Super Heavy“, kurios aukštis yra 121 metras.
Tai jau antrasis „Starship“ bandymas – 2023 m. balandžio bandymo metu, tačiau praėjus keturioms minutėms nuo starto erdvėlaivis sprogo.
Šeštadienio bandymas prasidėjo sėkmingai, tačiau atsiskyrus pirmąjai pakopai ši neplanuotai sprogo.
Vis dėlto, likusi antroji raketos pakopa kartu su „Starship“ erdvėlaiviu toliau tęsė skrydį link orbitos.
Tiesa, pradėjus maždaug 10 minučių po starto, buvo pranešta, kad „SpaceX“ prarado ryšį su likusia raketos dalimi.
Iš pradžių planuota, kad "Starship" kelionė truks 90 minučių, kol galiausiai erdvėlaivis nusileis vandenyne.
Paleidimą buvo transluojamas oficialioje „SpaceX“ paskyroje socialiniame tinkle „X“
Paleidžiamos raketos "Super Heavy" trauka daugiau nei du kartus didesnė nei kita NASA raketa „Saturn V“, kuri 1969 m. padėjo nugabenti žmones į Mėnulį.
Raketa turėjo pakilti vakar, lakričio 17 d., tačiau nutarta startą atidėti, kadangi reikėjo pakeisti vieną raketos dalį.
Bandymo tikslas buvo pasiekti geresnį rezultatą nei šių metų balandžio 20 d. vykusiame teste. Tuo metu raketa nepasiekė pakopos atskyrimo stadijos ir sprogo.
„SuperHeavy“ raketa, kaip ir kitos „SpaceX“ naudojamos raketos „Falcon 9“ geba grįžti į žemę ir vertikaliai nusileisti – tai gerokai atpigina kosminius paleidimus, nes raketas galima naudoti kelis kartus.
Šeštadienio bandymo metu erdvėlaivis „Starship“ į Žemę turėjo grįžti netoli Meksikos įlankos praėjus maždaug 90 minučių po pakilimo iš Teksaso „Starbase“ kosmodromo. Tai būtų leidę raketos kūrėjų komandoms pirmą kartą išbandyti, kaip sistema funkcionuoja grįždama į orbitą.
„Atlikus pirmąjį „Starship“ skrydžio bandymą buvo įgyta daug patirties, kuri tiesiogiai prisidėjo prie kelių transporto priemonės ir antžeminės infrastruktūros patobulinimų, siekiant padidinti būsimų skrydžių sėkmės tikimybę. Per antrąjį skrydžio bandymą bus pristatyta karštosios pakopos atskyrimo sistema ir nauja elektroninė traukos vektoriaus valdymo (TVC) sistema, skirta „Super Heavy Raptor“ varikliams, be to, be daugelio kitų patobulinimų, bus sustiprintas aikštelės pagrindas ir vandeniu aušinamas plieninis liepsnos deflektorius“, – rašoma „SpaceX“ tinklapyje.
„Starship“ laikoma pagrindine NASA naujos Mėnulio programos „Artemis“ sistema – būten su „Starship“ erdvėlaiviu astronautai turėtų nusileisti Pietiniame Mėnulio ašigalyje. Tiesa, iki to laiko reikia atlikti nemažai testų - ekspedicija į Mėnulį planuojama ne anksčiau nei 2025 m. gruodį.