Kol dėdė Semas grumiasi su nacionalinio įkrovimo tinklo planu, švaraus transporto šalininkai visame pasaulyje palieka JAV aplinkai nekenksmingų dulkių debesyje. Štai antraštė: Europa veikia agresyviai, kai reikia atnaujinti savo elektromobilių ir vandenilio infrastruktūrą.
Pagal savo ambicingą planą Europos Parlamentas numato platų įkrovimo stotelių tinklą, esantį ne didesniu kaip 60 km atstumu viena nuo kitos ir pasiekiamą bet kuria važiavimo kryptimi. Šios stotys, kurios turi būti baigtos statyti iki 2027 metų, bus pakankamai galingos, kiekviena pasigirs mažiausiai 600 kW.
Tiems iš mūsų, kurie dar nežinome visų naujausių įvykių, tai keturis kartus daugiau nei kiekis, nurodomas pagal Amerikos dvišalės infrastruktūros įstatymą.
Tačiau Europa ties tuo nesustoja. Į planą įtrauktas tarpinis tikslas, galima pasakyti atspirties taškas, reikalaujantis, kad iki 2025 m. pabaigos kiekviena stotis pateiktų bent 400 kW galią. Galime tai patogiai vadinti Europos pažadu dėl šviesesnės ir ekologiškesnės ateities. Ne, rimtai.
Šis didžiulis paketas, pavadintas TEN-T pagrindiniu kelių tinklu, bus pritaikytas ne tik kasdieniams keleiviams, bet ir sunkiasvoriams transporto pasaulio padaliniams – sunkvežimiams ir autobusams. ES vizija apima šių elektronus ryjančių milžinų įkrovimo stoteles, kurios kas 121 km bus apginkluotos nuo 1,4 iki 2,8 megavato galia.
Galbūt manote, kad tokio masto infrastruktūros kapitalinis patobulinimas būtų bauginantis net Europai. Tačiau tai yra žemyno „Fit for 55“ paketo dalis. Ne, tai nėra naujas mitybos planas. „Fit for 55“ yra svarbi 2021 m. priimto Europos klimato įstatymo dalis, kuria siekiama, kad šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisija iki 2030 m. būtų sumažinta bent 55 %, lyginant su 1990 m. lygiu. Dideli statymai? Tikrai taip. Bet joks dėmesio vertas dalykas nėra gaunamas paprastai.
Bet tai dar ne viskas – yra ir daugiau. Ir tai susiję su vandeniliu. Europa planuoja lygiagretų vandenilio stočių tinklą, kad būtų patenkintas augantis vandeniliu varomų vidutinio svorio sunkvežimių parkas. Šios stotys bus išdėstytos ne rečiau kaip kas 200 km. Iki 2030 m. jų minimalus kumuliacinis pajėgumas bus 1000 kg per dieną iš 700 barų dozatoriaus. Tiek „sulčių“ pakaks 20–30 tolimųjų kuro elementų sunkvežimių.
Skamba per gerai, kad būtų tiesa? Na, yra ir sunkumų. Apmokestinimas. Tačiau nesijaudinkite – naujosios taisyklės teigia, kad įkrovimui nereikės prenumeratos, o atsiskaityti galima operatyviai mokėjimo kortelėmis ar bekontakčiais įrenginiais. Taigi, kol mes likusieji degalinėje krauname monetas, europiečiai savo elektromobilius kraus bekontakčiai ir nerūpestingai.
Kada turėtų prasidėti ši nauja ateitis? Jei viskas vyks pagal labai sudėtingą planą, praėjus vos šešiems mėnesiams po galutinio naujų taisyklių patvirtinimo, ši kelionė švaresnės, ekologiškesnės ateities link jau pradės formuotis.