„Tesla“ savanoriškai atšaukia visas Kinijoje parduodamas transporto priemones nuo 2019 m. sausio 12 d. iki 2023 m. balandžio 24 d. Bendrovė nuo gegužės 29 d. pradės nuotolinį programinės įrangos atnaujinimą 1 104 622 transporto priemonių, siekdama taikyti „energiją atkuriančio stabdymo strategiją“.
Tai įdomu, kadangi „Tesla“ pateikė prašymą atšaukimui vadovaudamasi sugedusių automobilių gaminių atšaukimų valdymo taisyklėmis. Tai nėra kaltės pripažinimas, o labiau veiksmas siekiant išvengti galimo sistemos gedimo eskalavimo, dėl kurio gali padidėti susidūrimo rizika – bent taip teigiama Kinijos valstybės administracijai pateiktoje byloje.
Tai susiję su naujausiu „Tesla“ atnaujinimu visoms jos transporto priemonėms, sugrąžinusiu energijos atkūrimo stabdant reguliavimą. Visose savo rinkose „Tesla“ išsiuntė atnaujinimą, kuris dabar leidžia vairuotojams rinktis iš skirtingų energijos atgavimo lygių. Tačiau Kinijoje bendrovė paskelbė atšaukimą, o jo formuluotė gana aiškiai pasako, kad tai buvo daugiau nei tik atnaujinimas.
Tai siejasi su kai kuriomis istorijomis iš Kinijos, kurias taip dažnai matome socialiniuose tinkluose. Visi žinome apie praneštus įvykius, kai „Tesla“ automobiliai spontaniškai įsibėgėja ir kartais tai baigiasi siaubingomis avarijomis, o kai kurie atvejai apsiriboja tiesiog dideliu išgąsčiu. Nors bendrovė visada atmesdavo pretenzijas dėl transporto priemonių ar programinės įrangos kaltės, šis atšaukimas šiek tiek labiau jas atskleidžia.
Atšaukimo dokumentacijoje „Tesla“ patvirtina, kad transporto priemonės su dabartine programine įranga neleidžia vairuotojui pasirinkti stabdymo su energijos atstatymu stiprumo ir pripažįsta, kad transporto priemonės neįspėja vairuotojo, jei jis ilgai iš visos jėgos spaudžia akceleratorių. Bendrovė pripažįsta, kad šių dviejų veiksnių derinys gali sukelti netyčinį pagreitį – daug ilgesnį nei tikisi vairuotojas – ir dėl to gali kilti pavojus saugumui.
Viena vertus, sunku įsivaizduoti, kad vairuotojas nesuprastų, kad per stipriai ir per ilgai spaudžia akceleratorių. Tačiau, kita vertus, jei nepatyręs vairuotojas galėtų per daug reaguoti į stabdymą atstatant energiją ir padidinti greitį daug stipriau nei įprastai, rezultatas iš pradžių gali sukelti nemažą išgąstį. O tada, kai prasideda panika, žmonės tiesiog spaudžia pedalą, nesuvokdami, kad tai ne tas, kurį reikia spausti.
Ar šiuo atveju kalta „Tesla“? Atšaukimas yra atsakymas ir tai tik patvirtina, kad net geriausia programinė įranga ne visada yra tokia gera, kaip paprasti mechaniniai sprendimai. Ir tai nebūtinai yra programinės įrangos kaltė – kaip visada, silpniausia grandis esame mes, žmonės. Didžiausias bet kokios programinės įrangos kintamasis yra su ja sąveikaujantis žmogus ir net geriausiems inžinieriams bus sudėtinga nuspėti visus galimus scenarijus.