Charkivo aviacijos instituto ir privačios bendrovės „Ramsai“ sukurtas dronas RZ60 dar 2019 metais buvo perduotas Ukrainos pajėgoms. Tiesa, iki karo pradžios šis dronas nebuvo gerai išvystytas. Nors numatyta, kad ši platforma gali tarnauti ir kaip kovinis dronas, pirmieji perduoti RZ60 pavyzdžiai buvo skirti mokymams ir tarnavo kaip skraidantys taikiniai. Planuota, kad RZ60 pakeis senus BP-2 ir BP-3 dronus. Gamintojas netgi buvo numatęs reaktyviniu varikliu (ar net dviem) varomas RZ60 versijas.
Standartinis RZ60. Gamintojo nuotrauka.
Įprastai RZ60 yra paleidžiamas nuo pneumatinės katapultos. Šis dronas neturi važiuoklės ar kitokio paleidimo mechanizmo – pneumatinė katapulta tiesiog sviedžia droną pirmyn, kad jis galėtų lengvai ir greitai atsiplėšti nuo žemės.
RZ60 (standartinis, su stūmokliniu-propeleriniu varikliu):
- Sparnų plotis: 2,79 m;
- Greitis: iki 290 km/val.;
- Skrydžio aukštis: iki 6 km;
- Skrydžio nuotolis: iki 300 km (taktinis – iki 40 km);
- Skrydžio trukmė: iki 1 valandos;
- Kilimo svoris: 60 kg;
- Krovinio svoris: 3 kg.
Nesunku nuspėti, kad pigus ir mažas RZ60 būtų geras dronas-kamikadzė, tačiau gamintojai numato, kad jis gali nutūpti naudodamas parašiutą.
O štai pakilimą galima palengvinti raketa. Vasario 12 d. Kyjivo nacionalinio instituto Chemijos skyriaus darbuotojas Serhijus Pipko publikavo įrašą, kuriame matyti, kaip RZ60 dronas kyla padedamas raketos variklio. Pipko yra „NAURocket“ projekto vadovas - stengiamasi kurti mažus raketinius variklius. Inžinierius paaiškino, kad mažas raketinis variklis tiesiog padeda dronui pakilti, sumažina dronų paleidimui reikalingą įrangą ir suteikia galimybę greitai paleisti kelis dronus iš eilės.
Pneumatinės katapultos yra geras išradimas, bet jos turi ir trūkumų. Jos gali būti didelės ir šiek tiek užtrunka, kol vėl suslegia pakankamai oro antram paleidimui. Maži ir santykinai pigūs raketiniai varikliai gali padėti dronams pakilti greitai ir lengvai. Jie taip pat gali leisti padidinti drono svorį.
Neaišku, kiek toli ši technologija yra pažengusi, bet pati idėja nėra nauja. Raketiniai varikliai jau gana ilgą laiką naudojami kaip pagalbinės priemonės orlaivių pakilimui.