Elektrinių automobilių populiarumas auga. Daugelis bendrovių gamina vis daugiau būtent tokiais varikliais aprūpintų transporto priemonių, o kai kuriose šalyse jų populiarumas – itin didelis. Niekam ne paslaptis, jog Norvegija yra tarp lyderių visame pasaulyje, tačiau pirmieji 2023 metų duomenys rodo pasikeitimus ir šioje Skandinavijos šalyje.
Norvegija ne vienerius metus garsėjo kaip daugiausiai elektrinių automobilių parduodanti šalis, tačiau naujausia statistika atskleidžia stebinančius pasikeitimus. Remiantis sausio mėnesio duomenimis, šalyje per pirmąjį šių metų mėnesį buvo užregistruota tik 1 860 naujų automobilių, o tai yra mažiausias skaičius nuo pat 1962 metų.
Net neabejojama, kad didžiulę įtaką tam turėjo šalies vyriausybės sprendimui panaikinti subsidijas elektromobiliams. Tai puikiai iliustruoja ir gruodžio mėnesio rezultatai. Paskutinį 2022 metų mėnesį Norvegijoje buvo parduota 41 441 automobiliai, iš kurių 39 497 buvo registruoti dar tą patį gruodį. Tačiau šalies valdžios sprendimai apvertė viską aukštyn kojomis.
Norvegijoje automobilių pardavimai augo nuo 2010 metų, kuomet buvo parduota daugiau nei 154 tūkst. transporto priemonių, o pernai šis skaičius perkopė net ir 200 tūkst. ribą. Skaičiai, kurie užfiksuoti šių metų sausį – absoliutus šokas visai šalies sistemai. Per pastaruosius metus kylančius pardavimus pagrindine nulėmė elektromobilių bumas, kurį puikiai paskatino teikiamos subsidijos, tačiau visam tam pasibaigus – norvegai nusprendė paspausti pauzės mygtuką.
Iki 2023 metų pradžios elektromobiliai Norvegijoje buvo atleisti nuo PVM ir pirkimo bei importo mokesčio. Deja, nuo šių metų PVM lengvata panaikinta ir tik pirmieji 500 tūkst. kronų, kas yra kiek daugiau nei 45 tūkst. eurų, nuo automobilio kainos yra neapmokestinami. Negana to, elektromobiliams pradėtas taikyti ir mokestis, kuris priklauso nuo transporto priemonės svorio. Tai, žinoma, dar labiau išpūtė šių automobilių kainą.
Elektromobiliai Norvegijoje nebeturi prieigos prie nemokamų mokamų kelių ir dabar turi mokėti 70 proc. įprasto mokesčio. Nebeliko ir nemokamų keltų, pradėtas riboti įvažiavimas į autobusų juostas, o taip pat sumažinti ir automobilių mokesčiai, kurie anksčiau buvo 50 proc. mažesni. Dabar taikomas tik 20 proc. lengvata.
Jeigu 2022 metų sausį šalyje buvo parduota beveik 8 tūkst. automobilių, tai šiemet, kaip jau minėjome, šis skaičius susitraukė iki 1 860. Iš jų 1 237 buvo elektromobiliai, o 182 – įkraunami hibridai. Akivaizdu, kad nutrauktas subsidijavimas padarė milžinišką įtaką sausio mėnesio rezultatams, nes visi, norintys įsigyti elektromobilį, tai padarė dar iki 2023 metų pradžios. Dabar belieka pamatyti, kaip rinka vystysis toliau ir kokios naujos tendencijos atsiras.