Aviacijos entuziastai atsisveikina su „Boeing 747“ lėktuvu. Šią savaitę Vašingtono valstijoje Evereto mieste vykusioje ceremonijoje išlydėtas paskutinis šios kartos laineris.
Paskutinis 747 kartos laineris, pramintas „Dangaus karaliene“, stebint tūkstančiams, pristatytas oro linijų bendrovei „Atlas Air“. Pažymėti įvykio atvyko ir esami, ir buvę „Boeing“ darbuotojai bei didžiausių oro bendrovių vadovai.
Kartu tai – testamentas inžinieriams, dizaineriams ir kitiems, per šį laiką kūrusiems naujas keleivinės, krovinių gabenimo ir specialiosios paskirties lėktuvo versijas, dėl ko šis tapo, ko gero, atpažįstamiausiu orlaiviu pasaulyje.
„Yra nostalgijos turint galvoje, kad tai – 1574-asis šios modelio linijos lėktuvas. Buvau ten, kai buvo pristatytas pirmasis. Tai išties neįtikėtina istorija“, – sako buvęs bandomųjų skrydžių inžinierius Thomas H. Gray.
Plataus fiuzeliažo, 2 aukštų ir 4 variklių „Boeing 747“ bandomojo skrydžio pirmą kartą pakilo 1969-aisias ir jau kitąmet iš Niujorko į Londoną skraidino pirmuosius keleivius.
Elegantiškas dizainas, kurio išskirtiniu bruožu tapo lėktuvo priekyje esanti „kupra“, kaipmat įsirėžė vaizduotėje, tad netrukus šios kartos laineris pramintas „dangaus karaliene“.
Bet ikona orlaivis tapo ne tik dėl išvaizdos. Talpindamas iki 660 keleivių, 747 tolimas komercines keliones padarė plačiai prieinamas.
„747“ tapo simboliu daugeliui dalykų. Visų pirma, manau, tai tapo simboliui pasauliui, kurį „747“ padarė gerokai mažesnį. Sumažindamas pasaulį jis jį padarė daug taikesnį“, – įsitikinęs „Lufthansa“ generalinis direktorius Carstenas Spohras.
Didybės apogėjus pasiektas, kai specialios modifikacijos „Boeing“ į Kenedžio kosminių skrydžių centrą skraidinti NASA „Space Shuttle“ programos erdvėlaiviai.
Taip „Boeing 747“ tapo JAV galios simboliu. Nuo 10-ojo dešimtmečio iki šių dienų specialiu orlaivio modeliu skrenda ir Jungtinių Valstijų prezidentai.
„Kartu žengėme per dešimtmečius, pasakojome istorijas apie tai, kiek daug šis lėktuvas pakeitė – tiek asmeniniu, tiek pasauliniu lygiu, net padėjo pasiekti kosmosą. Turėjau čia būti asmeniškai, nes būdamas pilotu žinau, kaip puiku skristi šiuo lėktuvu“, – pabrėžia paskutinį lėktuvo skrydį minėjęs aktorius ir pilotas Johnas Travolta.
Apie ketinimą visiems laikams stabdyti šios kartos lėktuvų gamybą kompanija pranešė prieš pustrečių metų. Užsakymų jau buvo smarkiai sumažėję, kai išpopuliarėjo ekonomiškesni orlaiviai.
Todėl, kaip sako kai kurie buvę bendrovės darbuotojai, paskutinis šios kartos egzempliorius užverčia ne tik aviacijos, bet daugeliui jų – ir asmeninės istorijos puslapį.
„Mano tėvas dirbo čia, Everete. Brolis irgi. Sesuo taip pat. Matant paskutinį šios kartos lėktuvą supranti, kiek laiko prabėgo. Labai daug emocijų. Labai“, – neslepia buvęs „Boeing“ darbuotojas Mike‘as Stewartas.
Skaičiuojama, kad pasaulyje šiuo metu eksploatuojami 44- keleiviniai „Boeing 747“ lėktuvai. Daugiau nei pusė jų priklauso vokiečių oro bendrovei „Lufthansa“.