Bendrovė „Volvo Trucks“ jau atlieka vandenilio kuro elementais varomų elektrinių sunkvežimių technologijų bandymus. Šis sunkusis transportas pasižymi tuo, kad į aplinką išmeta tik vandens garus, o jo be sustojimų nuvažiuojamas atstumas panašus į dyzelinių sunkvežimių ir siekia iki 1 000 kilometrų. Po kelerių metų startuos antrojo etapo bandymai, kai įmonės klientai išbandys šiuos modelius realiomis sąlygomis bendrojo naudojimo keliuose.
Eisme – nuo 2025-ųjų
Kuro elementuose pagaminama elektros energija varomų sunkvežimių komerciniai bandymai viešajame eisme prasidės 2025-aisiais, juose dalyvaus atrinkti įmonės klientai iš Šiaurės Europos. Per vėlesnius metus šio tipo transporto priemonės bus pristatytos į dar daugiau šalių.
Vandenilio kuro elementų elektros energija varomi sunkvežimiai bus ypač tinkami tolimiesiems reisams ir sunkiems, daug energijos reikalaujantiems darbams. Jie taip pat gali būti puikus pasirinkimas tose šalyse, kur ribotos elektros baterijų įkrovimo galimybės.
„Tikiu, kad pirmieji bandymai išryškins elektrinių sunkvežimių su vandenilio kuro elementais potencialą. Bandymai bus atliekami atšiauraus klimato sąlygomis, be to, mes turėsime puikią galimybę išmėginti technologiją sunkiuosiuose junginiuose, kurių bendras svoris siekia iki 65 tonų“, – sako vyresnioji „Volvo Trucks“ globalių produktų valdymo viceprezidentė Jessica Sandström.
Pirmaisiais bandymais bendrovė sieks išnagrinėti visus skirtingus sunkvežimio veikimo aspektus, įskaitant komponentus, valdymą ir vairuotojo patirtį. Kuro elementų turinčių sunkvežimių nereikia įkrauti, juose elektros energija pagaminama nepriklausomai nuo išorės šaltinių, naudojant bake laikomą vandenilį.
Vienintelis išskiriamas šalutinis produktas yra vandens garai. „Volvo“ elektriniuose sunkvežimiuose bus naudojami du kuro elementai, sukursiantys iki 300 kW galią, o papildyti ištuštėjusį vandenilio baką pakaks mažiau nei 15 minučių.
Naudos žaliąjį vandenilį
Kuro elementų technologija vis dar yra ankstyvoje vystymosi stadijoje ir, nepaisant daugybės jos privalumų, taip pat išlieka tam tikrų iššūkių. Vienas svarbesnių – plataus masto žaliojo vandenilio, kuris gaminamas naudojant atsinaujinančius – vėjo, saulės ar vandens – energetikos šaltinius, tiekimas. Taip pat išlieka poreikis plėtoti degalų užpildymo infrastruktūrą.
Per „Volvo Trucks“ bandymus žaliuoju vandeniliu sunkvežimių bakai bus užpildyti naudojant nuosavą infrastruktūrą transporto parko laikymo vietose.
„Tikimės, kad žaliojo vandenilio pasiūla gerokai padidės per ateinančius porą metų, nes norėdamos sumažinti išmetamo CO2 kiekį, daugelis pramonės šakų privalės jį rinktis. Kuro elementų turintys sunkvežimiai po kelerių metų bus svarbūs ilgesniam ir didesnio svorio krovinių transportavimui“, – pažymi J. Sandström.
Kuro elementus sunkiajam transportui tieks „Cellcentric“ – bendra „Volvo Group“ ir „Daimler Truck AG“ įkurta įmonė. „Cellcentric“ pastatys vieną didžiausių Europoje serijinės gamybos kuro elementų gamyklų, tieksiančių sunkiasvorėms transporto priemonėms skirtą įrengą.