Pietų Kinijoje įrengtame naujame „Sky Train“ bandymų kelyje debiutavo pirmoji pasaulyje maglevo tranzito sistema, sukurta naudojant nuolatinius magnetus, o ne elektromagnetus. Ji gali neribotą laiką be elektros energijos tiekimo palaikyti pakibusius vagonus.
© South China Morning Post | youtube.com
Maglevo viešojo transporto sistemų privalumai yra gana aiškūs: jos beveik negirdimos, joms reikia mažai priežiūros, be to, jos panaikina pasipriešinimą riedėjimui, todėl greitėjimui sunaudojama mažiau energijos. Kita vertus, jos ne taip dažnai naudojamos lėto greičio transporto paslaugose, nes įprastiniam maglevo traukiniui levituoti naudojama energija, palyginti su metro ar lengvuoju geležinkeliu, padidina bendrą energijos sąnaudų kiekį maždaug 15 proc., kai traukinys važiuoja priemiesčio greičiu.
Tačiau tai galioja tik tuo atveju, jei naudojami elektromagnetai. Nuolatiniai magnetai savo magnetines jėgas naudoja 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę, nemokamai – jei tik galite sau leisti įsigyti retųjų žemių metalų, reikalingų nuolatiniams magnetams pagaminti.
Kinija turi beveik 40 proc. visų žinomų pasaulio retųjų žemių elementų atsargų – dvigubai daugiau nei antroje vietoje esantis kaimynas Vietnamas. Ji taip pat išgauna kur kas daugiau šių metalų nei bet kuri kita šalis ir visiškai dominuoja perdirbimo ir tiekimo grandinėje – 2020 metais vos šešios valstybinės Kinijos bendrovės pagamino 85 procentus rafinuotų retųjų žemių pasaulyje.
Visa tai reiškia, kad praėjusią savaitę Xingguo apskrityje, Jiangxi provincijoje, pristatytas eksperimentinis dangaus traukinys labiau panašus į pasiūlymą, galiojantį tik Kinijoje.
Šiuo metu tai yra tik 800 metrų ilgio bandomasis kelias, pastatytas ant plieninių stulpų, kurie pakelia bėgius apie 10 metrų į orą. Dviejų vagonų traukinys, kuriuo gali važiuoti iki 88 keleivių, yra magnetu pakibęs po bėgiais ir neturi jokio kontakto, todėl tyliai ir be trinties slysta tarp pakeltų keleivių platformų iki 80 km/h greičiu. Baigus bandomuosius važiavimus, jis bus pratęstas iki 7,5 km ilgio bėgių, o maksimalus greitis bus didesnis – apie 120 km/h.
Akivaizdu, kad, pakeltas ant stulpų, jis reikalauja mažiau nekilnojamojo turto ant žemės nei lengvasis geležinkelis, ir, kaip rašo laikraštis „South China Morning Post“, šie dangaus traukiniai kainuoja maždaug dešimtadalį metro traukinių kainos – net atsižvelgiant į didelį kiekį neodimio. Be to, jie neabejotinai gerai atsilieps ir balansui – neodimiu sustiprintas magnetas per šimtmetį praranda mažiau nei 5 procentus savo magnetizmo, taigi šie įrenginiai gali būti ilgaamžiai.