Naujojo bombonešio „B-21“ programa pamažu artėja prie labai svarbaus atskaitos taško. Milijonus valandų kompiuterinėse simuliacijose skraidęs orlaivis jau greit išvys dienos šviesą. Statomi net penki bandomieji bombonešiai. Gamintojo teigimu juose atsispindės per dešimtmečius išmoktos pamokos ko tikėtis iš „stealth“ lėktuvo.
„B-21 Raider“ © wikimedia.org
Kokia pati pirmoji kylanti mintis kuomet kalba sukasi apie „nematomus“ lėktuvus? Jie yra nenumušami. Kariniais terminais, tokia savybė vadinama išgyvenamumu. Visai nesvarbu ar tai dėl didelio greičio, gebėjimo skristi aukštai, turimų šarvų ar šiuo atveju mažo atspindžio radaruose. Remiantis tokiais projektavimo principais sukurti pirmieji nematomi lėktuvai „F-117“ ir „B-2“.
Naujasis „Raider“ projektuotas galvojant apie ilgalaikę eksploataciją. Daugumą svarbių mazgų pasiekti taps paprasčiau, priėjimas bus mažiau komplikuotas. Patirtis, naujos technologijos, našesnis kompiuterinis projektavimas leido suderinti patogumo ir slaptumu poreikius.
Pokyčiai taupys ne tik oro pajėgų pinigus. Senesnės kartos lėktuvas po misijos turėjo būti nuodugniai patikrinti iki kitos misijos. Kartais tokia ruoša užtrukdavo ištisas dienas ar net savaites. Lėktuvai buvo netinkami kasdieniam skraidymui. Su „Raider“ tikimasi pokyčių.
Kita svarbi sritis paliesta naujajame lėktuve – apsauginė danga. Nepaisant išskirtinio dizaino sklaidančio bangas, norint užtikrinti sunkesnį aptikimą, būtina dalį radaro bangų sugerti. Tam naudojamos specialios plokštelės, dažomi specialiomis medžiagomis, sujungimai tepami specialiomis dervomis.
Visai efektyvu, bet nėra ilgalaikis sprendimas. Dažai skilinėja, plokštelės kartais pametamos skrydžių metu, na o dervos ima ir nuteka. Dangos priežiūra turi būti nuolatinė, po ir prieš kiekvieną skrydį patikrinta taip pat kaip ir kitos kritinės sistemos. Nenuostabu, kad norint tobulai parengti tokio dydžio bombonešį, reikia gausybės akių bei darbo valandų.
Vis tik nuo praeito amžiaus aštunto dešimtmečio sukaupta patirtis eksploatuojant „stealth“ tipo lėktuvus leido pastebėti, kad tam tikri taškai itin svarbūs atspindint signalus. Tuo tarpu kitų detalių aktualumas mažesnis. „B-21“ kuriamas su lengviau prižiūrima danga. Didesnis dėmesys skiriamas tik pačioms svarbiausioms vietoms.
Nors pokyčiai neskamba kaip itin pažangūs, svarbu atminti, kad „B-2“ pagaminta vos per 20-imt. Tuo tarpu naujųjų „B-21“ tikimasi turėti gerokai per 100. Be to skraidys dažniau. Galbūt toks projektavimo pokytis leis sukurti pirmąjį iš ties praktišką slaptąjį bombonešį?