„Toyota“, žinoma, yra didžiausia vandenilio kuro elementų gerbėja automobilių pasaulyje. Tuo tarpu „Tesla“ ir ypač kompanijos vadovas Elonas Muskas vandenilio technologijas laiko kvailomis. „Volkswagen“ irgi netrykšta entuziazmu. Tačiau BMW pateikė staigmeną – vandenilį ir toliau laiko didele savo ateities dalimi.
BMW ateitis bus ir vandenilinė. Gamintojo nuotr.
Vandenilio kuro elementai leidžia gaminti elektromobilius, kurie yra pildomi skystu kuru – suslėgtu vandeniliu. Automobiliai su vandenilio kuro elementais į aplinką išskiria tik vandens garus, todėl yra visiškai švarūs. Ir jie gali būti labai praktiški – štai visai neseniai „Toyota Mirai“ su pilnais vandenilio bakais įveikė 1003 km. Ir po 5 minutes trukusio papildymo būtų galėjęs važiuoti toliau.
Tačiau vandenilio kuro elementai turi didelių trūkumų. „Mirai“ yra brangesnis už analogiškus elektromobilius, o vandenilio kuro kolonėlių apskritai beveik nėra. Be to, egzistuoja ir faktas, kurį Muskas mėgsta pabrėžti – vandenilio gamybai reikia daug energijos, kurią būtų galima panaudoti tiesiogiai įkraunant baterijas. Tai ką galvoja BMW?
BMW grupė ką tik paskelbė planus iki 2030-ųjų. Formalias kalbas apie švarius automobilius ir švarią gamybą jau esame matę. Tačiau tas pranešimas vienu atžvilgiu stipriai skyrėsi nuo „Tesla“ bei „Volkswagen“ strategijų – vandenilį BMW laiko ateities degalais.
BMW jau naudoja nemažai vandeniliu varomų gamyklų mašinų (mažų sunkvežimių ir šakinių krautuvų) – pirmieji BMW gamyklose pasirodė dar 2013 metais. BMW gamykla Leipcige jau visai greitai turės didžiausią vandenilinių pramoninių mašinų parką Vokietijoje. Čia veikia jau keturios vandenilio kolonėlės. Tai – dalis BMW pastangų švarinti automobilių gamybą, bet tai – dar ne viskas.
Jau 2022 metais BMW pradės gaminti visureigį su vandenilio kuro elementu. Tai bus riboto leidimo mašina, bet kartu tai – demonstracija, kad BMW ateitį sieja ir su vandeniliu. BMW ir „Toyota“ pasirašė susitarimą, pagal kurį kartu vystys vandenilio kuro elementų technologijas.
Vandenilis nėra toks beviltiškas, kaip gali pasirodyti. Technologija pinga, todėl kainos problema vandenilinius automobilius kamuos nebeilgai. Be to, vandenilis gali būti gaminamas naudojant perteklinę atsinaujinančių šaltinių energiją. Lieka infrastruktūros klausimas, kuris būtų sprendžiamas labai greitai, jei pramonė imtų naudoti vandenilinius sunkvežimius, kurie potencialiai turėtų privalumų prieš tuos, kurie naudos baterijas.