Daugelyje filmų apie ateitį vaizduojami, jei ne skraidantys, tai bent jau autonomiški automobiliai, kuriuose visi sėdintys žmonės tėra keleiviai. Tiesą, sakant šios idėjos pamažu pildosi. Net ir vidutinės klasės automobiliai šiais laikais geba savarankiškai išsilaikyti eismo juostoje, atpažįsta eismo ženklus, sugeba patys įvažiuoti į stovėjimo vietą ar greitkelyje savarankiškai palaikyti atstumą iki priekyje važiuojančios transporto priemonės.
Visa tai prie realybės dar labiau priartino „Tesla“, savo automobilius apginklavusi galybe kamerų ir jutiklių bei pradėjusi keliuose testuoti „Visiškai autonominio vairavimo“ funkciją. Deja, prieš kelias dienas vienas jos bandytojų pasidalino vaizdo įrašu, kuris įrodo, jog iki autonominio vairavimo mums ne tik dar labai toli, bet ir tai, jog kol kas technologijos gali nebent sukelti avariją ar uždirbti krūvą baudų už kelių eismo taisyklių pažeidimus.
„AI Addict“ kanale, „YouTube“ platformoje, pasidalintame vaizdo įraše (prisegėme jį aukščiau) vaizduojamas pasivažinėjimas po Auklando miestą „Tesla Model 3“ elektromobiliu su aktyvuota bandomąją naujausia „Full Self Driving“ beta versija. Pačioje pradžioje keleivis pagiria automobilio smegenų sprendimą aplenkti daugybę priparkuotų automobilių, užuot laukus už jų. Tačiau netrukus tai aptemdo momentai, kai „Model 3“ pasirenka centrinę eismo juostą vietoje skirtos posūkiui į kairę.
Tačiau netrukus gėdingos klaidelės virsta pavojingu manevravimu ir KET pažeidinėjimu. „Tesla“ pabando kirsti ištisinę liniją, norėdama persirikiuoti, o vėliau pabado sukti į kairę šalia kito automobilio, tačiau sankryžoje autopilotas staiga pasiduoda ir atsijungia.
Praėjus šiek tiek laiko, „Model 3“ vos nesuduria su priešpriešinio eismo juosta atvažiuojančiais automobiliais, norėdamas aplenkti dviratininkus. Netrukus po to autopilotas, lyg girtas vairuotojas, bando kirsti sankryžą. Video įraše gausu panašių klaidų, bet pavojingiausios jų atsiduria pačioje pabaigoje. „Tesla“ beveik atsitrenkia į priešpriešais atvažiuojančią „Toyota Camry“, sukdama į dešinę, be praėjus kelioms minutės – vos neįvažiuoja į tvorą. Abiem atvejais autopilotas pareikalavo įsikišimo ir jei ne vairuotojo budrumas, visa tai galėjo baigtis rimtomis avarijomis.
Žinoma, analizuodami šią situaciją nesiekiame laidyti strėlių „Tesla“ pusę. Kompanija „Full Self Driving“ funkciją aktyvuoja tik nemenką sumą už tai sumokėjusiems jos gaminamų automobilių savininkams, kuriems įsakmu liepiama nuolat stebėti eismo situaciją ir, esant reikalui, įsikišti. Tiesą sakant, netgi pasigirdo pranešimų, jog kai kuriems bandytojams ši funkcija buvo išjungta, nes automobilis pastebėjo, jog vairuotojai nebuvo budrūs ir pasirengę perimti kontrolės.
Šio straipsnio tikslas – pailiustruoti, jog savavaldžiai automobiliai vis dar yra labai toli nuo realybės. Kad ir kiek triukšmo bei žadą atimančių pažadų girdėtume iš automobilius gaminančių kompanijų, nė vienos jų turimas produktas kol kas dar nėra toks geras, kad gamintojas galėtų prisiimti atsakomybę už eismo įvykius ar taisyklių pažeidimus. Kitaip tariant, nors šiuo metu jau egzistuoja autonominį vairavimą įgalinantys jutikliai ir radarai, automobilių pramonės milžinų laukia ilgi metai tobulinant tam reikalingą programinę įrangą, jos testavimui realiomis sąlygomis, galimai net ir už papildomą sumą, pasitelkiant tokius vairuotojus, kaip vaizdo įrašo autorius.