JAV gynybos ministerijos technologijų skyrius (DARPA) kviečia kompanijas teikti siūlymus „Mobilios asmeninės oro transporto sistemos“ kūrimui. Kitaip tariant, dairomasi, kur įsigyti reaktyvinių kuprinių.
© commons.wikimedia.org
Reaktyvinės kuprinės ilgą laiką buvo tik fantastinių filmų motyvas. Tačiau Šaltojo karo metu JAV iš tikrųjų bandė ne vieną 1-4 vietų orlaivį, kurį šalia mūšio lauko naudotų patys kariai. Tai buvo įvairios skraidančios platformos, skirtos žvalgybai, ar nedideli skraidantys visureigiai. Kai kurie iš šių orlaivių priminė skraidančias lėkštes.
Vėliau asmeninių orlaivių buvo atsisakyta, nes nieko praktiško sukurti taip ir nepavyko. Reikėjo kažko, ką kariai galėtų naudoti be ilgų mokymų ir išsamių aviacijos žinių. Jei tokie orlaiviai būtų įmanomi, pigiai ir lengvai gaminami, tai tikriausiai jais jau skraidytų ir civiliai.
Bet DARPA pabandys dar kartą. Šįkart ieškoma itin kompaktiškų orlaivių, kurie leistų prasiskverbti į priešo teritoriją ar įveikti labai sudėtingų vietovių reljefą. Tai būtų daug mobilesnis orlaivis už sraigtasparnius. Tai turėtų būti reaktyvinė kuprinė. Jos jau kuriamos, bet skrydžio laikas yra nuviliančiai trumpas. Pavyzdžiui, „JetPack Aviation“ sukurtas JB-11 skrenda 200 km/val. greičiu, bet ore išsilaiko tik 10 minučių.
Galbūt JAV Ginkluotųjų pajėgų susidomėjimas paskantins pramonę kurti gerokai pažangesnes, pigesnes ir geresnes reaktyvines kuprines. DARPA tyrimų stadijoje pasiūlys 225 tūkstančius dolerių, bet, aišku, jei tokį orlaivį pavyktų sukurti, kompanija sulauktų daug pelningesnio užsakymo.
Tiesa, tai neprivalo būti reaktyvinė kuprinė. Programai galima siūlyti ir sparnuotus kostiumus, sklandytuvus, parasparnius. Svarbiausia – šie orlaiviai privalo būti labai lengvai pilotuojami – juk jais skraidys aviacinės patirties neturintys kariai. Taigi, tikimasi kompiuterizuoto valdymo, kuriam, galbūt, padės jutiklių tinklai ar dirbtinis intelektas.