„Lockheed Martin F-35 Lightning II“ – tai itin modernus naikintuvas, tarnaujantis vos kelerius metus. Tai yra ypatingai aukštų technologijų prikimštas lėktuvas. Bet ar visos jos geros?
F-35 keičia įvairius senus naikintuvus – šie lėktuvai angaruose užima F-15, F-16 ir „Harrier“ vietas. F-35 yra sunkiai pastebimi radarais, gali valdyti įvairias ginkluotės sistemas ir prisidėti prie įvairių misijų vykdymo. Ir, nors šie naikintuvai buvo kritikuojami dėl manevringumo, galimai mažos bombų skyriaus talpos ir konstrukcinių trūkumų, negalima paneigti fakto, kad pasaulyje sunkiai rastume technologiškai pažangesnį naikintuvą už F-35.
F-35 kabinos maketas, demonstruotas 2010 metais © commons.wikimedia.org
Tiesa, jie patinka ne visiems pilotams. Vienas anonimu išlikti norėjęs pilotas žurnalui „Hush-Kit“ atskleidė porą didelių trūkumų.
Visų pirma, F-35 dabar turi minimalistinę kabiną – nesuskaičiuojamą daugybę jungiklių ir skaitiklių pakeitė didelis liečiamas ekranas. Kaip kadaise pristatydamas pirmąjį „iPhone“ pabrėžė Steveas Jobsas, liečiamo ekrano privalumas yra tas, kad naudotojo sąsaja yra lanksti – virtualūs mygtukai ekrane gali keistis pagal tai, ką daro naudotojas. Tuo tarpu fiziniai mygtukai siūlo mažiau lankstumo ir užima vietą net tada, kai nėra naudojami.
Tačiau telefonas yra viena, o didelis ir galingas naikintuvas – visai kas kito. Kaip atskleidė F-35 pilotas, jam sunku valdyti to ekrano funkcijas.
Virtualių mygtukų neįmanoma užčiuopti, todėl į juos reikia žiūrėti. Be to, sunku pasakyti, kada jie nuspaudžiami. Kai fizinis mygtukas juda ir kliksi, ekranas visada lieka toks pat.
Pilotas taip pat skundėsi, kad kas penktas jo paspaudimas apskritai nepasiekia tikslo. Turbulencija, apkrovos ir drebančios rankos neleidžia tiksliai paliesti ekrano. Juk rankos nėra kur atremti – iki reikiamo mygtuko pirštas keliauja be jokios atramos. Ir ši bėda, beje, yra pažįstama ne vieno naujo automobilio savininkui. Kai kurie gamintojai stengiasi sukurti labai gražaus dizaino salonus, visiškai atsisakydami fizinių mygtukų. Taigi, netgi norint pakeisti ventiliatoriaus nustatymus tenka nerti į ekrane matomus meniu.
Tačiau automobiliuose tai galima pateisinti dizaino pergale prieš funkcionalumą. Naikintuve toks nepatogumas yra žymiai didesnė problema. Kita vertus, tai yra tik vieno piloto nuomonė – neaišku, kaip plačiai ji yra paplitusi.
Be to, šiam pilotui nepatinka ir vadinamasis magiškas šalmas. Papildytos realybės šalmas, kuris, beje, kainuoja 400 tūkstančių dolerių, tiesiai prieš piloto akis pateikia svarbią informaciją. Anksčiau ta informacija buvo rodoma ant kabinos stiklo. Pasak piloto, tai buvo patogesnė sistema, nes informacijai buvo skiriama daugiau vietos (gaubtas yra didesnis nei šalmas). O štai balso atpažinimo funkcija, pasak šio piloto, apskritai nėra naudojama.