„USS Gerald R. Ford“ – tai naujausias JAV atominis lėktuvnešis, pirmasis savo klasės laivas. „Gerald R. Ford“ klasės lėktuvnešiai kada nors pakeis senstančius „Nimitz“ ir padės JAV Kariniam laivynui išlaikyti absoliutų pranašumą pasaulio vandenynuose. Tačiau kol kas problemų daugiau nei buvo galima prognozuoti.
„USS Gerald R. Ford“ © U.S. Navy
„USS Gerald R. Ford“ į vadnenį nuleistas 2013 metais. Statybos oficialiai baigėsi 2017-aisiais, nors kai kurie patobulinimai ir papildymai diegiami iki šiol. Kol kas „Gerald R. Ford“ yra vienintelis savo klasės laivas, tarnaujantis JAV pajėgose. „John F. Kennedy“ į vandenį buvo nuleistas ir pakrikštytas 2019-aisiais, bet tarnybos tikriausiai imsis tik 2025-aisiais. Tuo tarpu „Enterprise“ vis dar yra statomas, o pora laivų dar egzistuoja tik popieriuje.
Nors „Gerald R. Ford“ yra labai panašus į „Nimitz“ lėktuvnešius, šiame laive įdiegta nemažai inovacijų. Pavyzdžiui, jis turi labai pažangius ginkluotės liftus, kurie stipriai pagreitina lėktuvų išsiuntimą į misijas. Senos garu varomos katapultos dabar pakeistos elektromagnetinėmis. EMALS („Electromagnetic Aircraft Launch System“) suteikia daugiau lankstumo, nes nustatymus galima lengvai keisti, pritaikant katapultą prie paleidžiamo lėktuvo savybių. „Gerald R. Ford“ taip pat turi ir modernią lėktuvų tupdymo sistemą, kuri greitai, bet kartu ir švelniai stabdo nutūpusius orlaivius.
Gražu, tačiau „Gerald R. Ford“ Laivyno pajėgose yra nuo 2017-ųjų vidurio, o kai kurios technologinės problemos nėra išspręstos iki šiol. Pentagono duomenimis EMALS be gedimų turėjo išgyventi bent 4166 paleidimus. Tačiau 2020-ųjų statistika yra kur kas liūdnesnė – vidutiniškai tik 181 paleidimas tarp gedimų. Kai kurie gedimai buvo labai rimti – pernai net du kartus „Gerald R. Ford“ katapultos neveikė po tris dienas.
EMALS katapultos buvo kritikuojamos nuo pat pradžių kaip tiesiog nepatikimos. JAV prezidentas Donaldas Trumpas kartojo, kad nežino keisti veikiančias garo katapultas elektromagnetinėmis nebuvo geriausia mintis. Aišku, niekas neplanavo, kad EMALS neveiks. Ši sistema, kartu su kitomis inovacijomis, turėjo stipriai pagerinti „Gerald R. Ford“ lėktuvų paleidimo dažnį – naujasis lėktuvnešis orlaivius turėjo paleisti 25-30 % greičiau nei „Nimitz“ laivai.
Bet tai dar ne visos problemos. Tupiančių lėktuvų stabdymo sistema tarp gedimų privalėjo veikti 16500 ciklų, tačiau pernai šie įrenginiai vidutiniškai sugesdavo kas 48 ciklus. Bet bent jau liftai veikia? Na, veikia, bet tik 6 – tik šiemet pavyks pasiekti 11 veikiančių liftų skaičių.
Šios problemos bus išspręstos, tačiau tam jau reikia per daug laiko ir pinigų. Kita vertus, daugiau nei 75 orlaivius galintis neštis „Gerald R. Ford“ bus labai galingas ginklas, o jo klasės draugai šių bėdų jau neturėtų turėti.