2009 metais į vandenį nuleistas naujasis lėktuvnešis – prigrūstas naujausių technologijų, kurios leido sumažinti įgulos poreikį ketvirtadaliu. Nauji sprendimai turėjo supaprastinti daugybę užduočių, tačiau net praėjus 11 metų, laivas vis dar neparuoštas vykti į pirmąją misiją.
Naujų laivų kaprizai nieko nestebina, ypač jei tai naujos kartos su dar nematytais techniniais sprendimai. Dėl to pirmojo laivo įvedimas į tarnybą visuomet užtrunka ilgiausiai, o kaina didžiausia. „USS Gerald R. Ford“ jau kainavo daugiau nei ( 13 mlrd. eurų) ir tai tikrai ne pabaiga.
„USS Gerald R. Ford“ 2017 m. © wikimedia.org
Jau ankščiau pataisyta streikavusi laivo pavara, buvo pradėtos spręsti jūreivius kamavusios santechnikos problemos, greitu laiku bus pabaigti suderinti visi naujieji elektromagnetiniai liftai. Tačiau lėktuvnešis nebus pilnaverčiu lėktuvnešiu iki nuo jo denio bus leista pakilti pirmiesiems lėktuvams.
Naujienų portalas „Bloomberg“, remdamasi savo šaltiniais, skelbia, kad Kongresui kasmet pristatomoje ataskaitoje ir šiemet bus pranešta apie besitęsiančias elektromagnetinės katapultos problemas. Naujoji sistema be gedimų (arba iki gedimo) turėtų gebėti atlikti 4166 įsibėgėjimo ir sugrįžimo į pradinę padėtį ciklus, bet kol kas statistiškai atlieka tik po 181 operaciją iki gedimo.
Nereikia nė sakyti, kad išleidus 3,5 milijardo sistemos sukūrimui tikimasi daugiau. Laive veiks 4 katapultos, tad vienos gedimas neturėtų būti didžiulė problema. Tačiau gedimai gali būti labai rimti, pernykščiuose bandymuose pasitaikė gedimų pareikalavusių net 3 dienų taisymo.
Nepasitenkinimas sunkiai suvaldoma sistema nėra naujiena. Dar 2018 metais JAV prezidentas Donaldas Trumpas pasiūlė sumontuoti senąją garo katapultą, kuri patikimai veikia ne vieną dešimtmetį. Tuomet laivynas pasiūlymo atsisakė.
Naujosios katapultos diegimas laivyną vilioja paprastumu, vos keliais mygtukų paspaudimais galima sistemą parengti darbui Su garo katapulta kur kas sudėtingiau, tiek prieš pradedant darbą, tiek jį pabaigus, reikia atlikti „daugybę sudėtingų operacijų“ antraip sistema suges.
Tarp problemų įvardijama ir saugų nusileidimą užtikrinanti sistema. Besileidžiantys lėktuvai turi pagauti trosus, kurie išsitiesdami sulėtina lėktuvą, taip leisdami jam saugiau nutūpti itin trumpa nusileidimo take. Naujajai sistemai sukurti buvo paskirti 1 milijardas dolerių, bet kol kas jos efektyvumas siekia tik 48 pagavimus iki ištinka gedimas. Tai ženkliai žemiau iškeltų reikalavimų.
Prieš pakrikštijant „USS Gerald R. Ford“, 2012 metais iš aktyvios tarnybos buvo pašalintas 51 metus tarnavęs „USS Enterprise“, vienintelis Enterprise klasės lėktuvnešis.
Jei JAV laivyno planai nepasikeis, per ateinančius dešimtmečius bus pastatyta iš viso 10 Ford klasės lėktuvnešių, kurie pakeis atitarnavusius dabar naudojamus Nimitz klasės laivus.