Vairuojant automobilį negalima kalbėti telefonu – tai laikoma nesaugiu dėmesio nukreipimu nuo kelio. Savaime aišku, rašyti žinutes yra dar pavojingiau. Už naudojimąsi telefonu galite sulaukti nemenkos baudos. Tuo tarpu automobilio ekranu galite naudotis kiek norite – ar tai saugu?
„Tesla Model 3“ salonas
© Leo Nguyen (CC BY-SA 4.0) | commons.wikimedia.org
Kuo toliau, tuo daugiau automobilio funkcijų yra valdoma per ekraną. „Tesla“ šios mados nepradėjo – mygtukai tiesiog paseno. Ir kai kurie gamintojai šią naują ekranų madą pakėlė į visai naują lygį – yra automobilių, kurių šildomos sėdynės yra įjungiamos per ekrane matomus komforto įrangos meniu.
Intuicija mums diktuoja atsakymą – ne, tai nėra saugu. Tačiau gamintojai daro tai, kas leidžiama. Bet ar tai turėtų būti leidžiama?
Jungtinės Karalystės transporto tyrimų laboratorija TRL pernai atliko tyrimą, kuris parodė, kad liečiamų ekranų naudojimas (su tokiomis sistemomis kaip „Apple CarPlay“ ar „Android Auto“) iš tikrųjų blaško vairuotojų dėmesį. Tiesą sakant, eismo saugumui daroma žala yra daug didesnė nei vairuojant apsvaigus nuo kanapių ar alkoholio.
Kodėl taip yra? Na, nes gamintojai labai rūpinasi dizainu. Ir sistemomis, kurias vėliau galėtų atnaujinti ir taisyti. Pavyzdžiui, tyrėjai pastebėjo, kad muzikos pasirinkimas „Spotify“ gali užtrukti iki 20 sekundžių – tai yra laikas, kai vairuotojas stengsis žiūrėti ir į kelią, ir į ekraną, tuo pat metu mintimis klaidžiodamas po muzikos, o ne eismo labirintus. TRL duomenimis, ekranai visada pareikalauja daugiau dėmesio ir laiko nei mygtukai ir su laiku tai bus vis didesnė problema.
82 % JAV 2019 metais parduotų automobilių turėjo liečiamus ekranus – 2018 metais šis rodiklis siekė 53 %. Ir tai nėra gerai, nors gamintojai pirštu rodo į vairuotojus, kuriems patinka vis didesni ekranai. Tuo pačiu gausite lakonišką pasiūlymą naudotis balso atpažinimo sistemomis.
Tačiau ventiliatoriaus sukimosi greičio keitimas per liečiamą ekraną užima bent dvigubai ilgiau nei naudojant fizinius mygtukus. GPS navigacijos sistemos nustatymų reguliavimas taip pat dažnai tampa dideliu dėmesio nukreipimu.
TRL teigia, kad reikėtų, jog automobilių saugumą vertinančios organizacijos, kaip NCAP, imtų vertinti ir multimedijos sistemas. Su laiku tai padėtų sukurti standartus, kurie neleistų gamintojams kurti klaidžių ir labai blaškančių sistemų.