Jungtinių Valstijų oro pajėgos pirmą kartą žinomoje pasaulio istorijoje leido dirbtiniam intelektui (DI) valdyti karinę techniką. Gruodžio 15 d. įvykusiame testavimo skrydyje buvo panaudotas legendinis žvalgybos lėktuvas „U-2“. Pilotas ir jam asistavęs DI sėkmingai atliko 2,5 valandos trukmės skrydį.
Skrendatis „U-2“ © wikimedia.org
Nors skamba labai grėsmingai, dirbtinis intelektas pavadinimu ARTUµ, tik padėjo įslaptintam pilotui, žinomam slapyvardžiu „Vudu“, valdyti vieną žinomiausių žvalgybos lėktuvų. DI negavo prieigos prie lėktuvo kontrolės sistemų ar ginkluotės, jam paskirtoji užduotis – būti atsakingu už radaro sensorių stebėjimą.
Kariškiai nedaugžodžiavo paviešindami įvykusį bandymą. Žinoma tik kad tai bent trejus metus trukusio projekto kulminacija. Kompiuterinė programa realiu laiku mokėsi atpažinti antžemines priešlėktuvines sistemas ir artėjančias raketas.
Kur kas daugiau atskleista apie pačią dirbtinio intelekto programą. ARTUµ yra patobulinta atviro kodo principu parašyto algoritmo µZero versija. Pastarąjį sukūrė britų kompanija „DeepMind“, kuri šiuo metu valdoma kompanijos „Google“. Ši DI programa privalėjo greitai mokytis žaisti strateginius žaidimus, tokius kaip GO ir šachmatai, net nežinodama visų taisyklių.
Praeito amžiaus šeštajame dešimtmetyje sukurtas vienvietis žvalgybinis lėktuvas „U-2“ buvo sudėtingas inžinerijos kūrinys. Pilotui teko atlikti daugybę užduočių, nuo sudėtingo valdymo iki 20 km aukštyje galinčio skristi lėktuvo, nuolatinio stebėjimo ar jis išlieka nepastebėtas virš priešiškos teritorijos, iki visų žvalgybinių užduočių atlikimo. Tai labai daug darbo vienam, nes orlaivis ore gali išbūti net iki 20 valandų.
„Piloto įgūdžių suderinimas su mašininiu mokymusi šiame istoriniame skrydyje yra tiesioginis atsakymas į Nacionalinės Gynybos Strategijos kvietimą investuoti į autonomines sistemas“, sakė JAV oro pajėgų Sekretorė Barbara Barrett.
Akivaizdu, kad kol kas iki visiškai autonomiškai veikiančių karo mašinų ateities dar teks palaukti. Tačiau daugės sričių, kuriose už viską paskirtas atsakingu žmogus tarsis su DI. Pilotų atvejų bus lyg antrasis pilotas gebantis reikšti savo objektyvią nuomonę susiformavusią iš ankstesnių precedentų.