„ZeroAvia“ – tai JAV ir Jungtinės Karalystės startuolis, kuriantis vandenilio kuro elementais varomus lėktuvus. Žadama, kad tai bus ne tik švaresnė, bet ir pigesnė alternatyva iškastinį kurą ryjantiems lėktuvams. Ir dabar „ZeroAvia“ sulaukė didžiulio pripažinimo – Billas Gatesas ir „Amazon“ investuoja į šį projektą.
„ZeroAvia HyFlyer“ © „ZeroAvia“
Tiesą sakant, „ZeroAvia“ ženklių investicijų sulaukia ne kartą. 2019-ųjų metų rugsėjį Jungtinės Karalystės vyriausybė projektui skyrė 2,7 milijonus svarų. Šių ir kai kurių papildomų investicijų pakako išvystyti „HyFlyer“ prototipą – stipriai modifikuotą „Piper PA-46“. Šis lėktuvas šių metų rugsėjo 24 dieną pakilo pirmajam skrydžiui.
„ZeroAvia HyFlyer“ turi du 130 kW elektros variklius, kurie pakeitė seną stūmoklinį variklį. Energijos jie semiasi iš vandenilio kuro elemento. Kitaip tariant, tai yra elektrinis lėktuvas, kuris elektros sau pasigamina pats. Žurnalas „Time“ įvardino „ZeroAvia“ lėktuvo jėgainę kaip vieną iš geriausių 2020-ųjų išradimų. Tuo pačiu kompanija Kranfildo oro uoste sukūrė ir vandenilio papildymo sistemą – mažą ateities technologijų demonstraciją.
Ir tokie pasiekimai nusipelnė pripažinimo. „ZeroAvia“ iš tikrųjų artėja prie lėktuvo, kuris galėtų gabenti keleivius neišmesdamas anglies dvideginio. Ir tai yra labai svarbu. Kai antžeminis transportas sparčiai elektrifikuojamas, lėktuvai sunkiai mažina savo poveikį. Galbūt „HyFlyer“ yra visai nedidelis, tačiau „ZeroAvia“ planuose yra ir tikri komerciniai keleiviniai lėktuvai.
Tiems planams reikia pinigų. „ZeroAvia“ tikslai ir technologijos sudomino visą eilę investuotojų. Jungtinė karalystė investavo dar 16,6 milijonus dolerių, o Billo Gateso „Breakthrough Energy Ventures“ ir „Amazon“ priklausantis „Climate Pledge Fund“ kartu skyrė 21,4 milijonus dolerių. Už juos „ZeroAvia“ tobulins savo vandenilinę jėgainę, kad galiausiai galėtų paleisti 19 vietų lėktuvą. „ZeroAvia“ tikisi jau 2023 metais pradėti pardavinėti savo vandenilio jėgaines mažesnių lėktuvų gamintojams.
Prireiks dar daugybės metų, kol vandeniliniai lėktuvai pakeis tuos, kurie yra varomi naftos produktais. „ZeroAvia“ nesitiki artimiausiu metu pasiekti didesnį skrydžio nuotolį – jį vis dar riboja svoris. Bet 2019 metais aviacijos pramonė Žemės atmosferai padovanojo daugiau nei milijardą tonų anglies. Taigi, vandenilinių lėktuvų kūrimas yra daug potencialo turinčios ir išties reikalingos pastangos.