Iki 2021 metų rugsėjo magistralinio kelio A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruože nuo Vilniaus iki Kauno bus įrengtos 49 naujos greičio valdymo ir įspėjimo sistemos. Darbai bus atlikti pagal š. m. birželio 9 d. įsigaliojusią Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Kelių direkcija) ir jungtinės veiklos ūkio subjektų grupės, kurią sudaro UAB „Maniga“ ir UAB „Tiltuva“, sutartį. Sutarties kaina, nustatyta viešojo pirkimo metu, yra 4,83 mln. eurų su PVM.
„Greičio valdymo ir įspėjimo sistemų įrengimas – svarbi magistralinio kelio A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda rekonstravimo pagal automagistralėms keliamus reikalavimus strategijos dalis. Tai viena labiausiai apkrautų Lietuvos valstybinės reikšmės transporto arterijų, todėl siekiame užtikrinti ne tik patogų, bet ir saugų susisiekimą šiuo keliu“, – sako Kelių direkcijos vadovas Vitalijus Andrejevas.
Greičio valdymo ir įspėjimo sistemas sudaro elektroniniai kintamos informacijos kelio ženklai (KIŽ), orų sąlygų jutikliai, fiksuojantys kelio dangos būklę, temperatūrą, vėjo stiprumą ir kitus parametrus, bei transporto srautų analizavimo įrenginiai, skaičiuojantys eismo srautus konkrečiose kelio vietose.
KIŽ yra vieni iš pagrindinių minėtos sistemos įrenginių, kurie veikia kaip vaizdo ekranai. Juose bus matomi greičio ribojimo ir įspėjamieji kelio ženklai, taip pat eismo dalyviai gaus informaciją apie pasikeitusias orų sąlygas. Sistemos, gavusios duomenis iš minėtų įrenginių, „priims sprendimą“ dėl greičio ribojimų ir eismo dalyviai bus operatyviai informuojami KIŽ pagalba.
Kelių direkcijos Eismo informacijos centras KIŽ pagalba taip pat įspės eismo dalyvius apie kelyje vykdomus darbus, eismo įvykius ar kitas kliūtis.
Pirmoji tokia greičio valdymo ir įspėjimo sistema Lietuvoje įdiegta 2014 m. prie Jakų žiedinės sankryžos Klaipėdoje. 2020 m. duomenimis, Lietuvoje įrengtos 34 greičio valdymo ir įspėjimo sistemos.