Karališkasis Australijos Laivynas turi šešis povandeninius laivus. Tai – dyzeliniai „Collins“ klasės laivai, pastatyti 1990-2003 metais. Jie nėra nei labai seni, nei linkę gesti. Tačiau visiems laivams kartais prireikia remonto. Dabar Australijos karinis laivynas tiria vieną įdomią remonto technologiją, vadinamą „šaltuoju purškimu“.
„Collins“ klasės povandeninis laivas © commons.wikimedia.org
„Collins“ klasės povandeniniai laivai yra 77,42 metrų ilgio. Jie atlieka įvairias užduotis ir įprastai yra ginkluoti 22 torpedomis. Australija jau planuoja, kuo reikės pakeisti „Collins“ klasės laivus, tačiau jie tarnaus dar ne vienerius metus.
Avarijų pasitaiko ir taikos metu, o ką jau kalbėti apie konfliktus. Norint suremontuoti povandeninio laivo korpusą, visą laivą tenka iškelti iš vandens. Galima pasitelkti ir povandeninius virinimo sprendimus, tačiau jų efektyvumas labai priklauso nuo pažeidimo rimtumo. Taigi, Australijos karinis jūrų laivynas dabar galvoja apie šaltojo purškimo technologiją.
Galite įsivaizduoti, kad virinimas yra karštasis purškimas – išlydytas metalas susilieja su laivo korpusu, sudarydamas tvirtą ilgaamžę jungtį. Šaltasis purškimas, kaip galite suprasti iš pavadinimo, metalo nekaitina elektros srove ar liepsna. Mažytėmis metalo dalelėmis praturtintas dujų srautas yra purškiamas ant pažeisto metalo paviršiaus. Dujos išsisklaido iš karto, o štai tos metalo dalelės nusėda ant paviršiaus. Jei to srauto greitis viršija garso greitį, tos metalo dalelės suformuoja labai tvirtą jungtį su paviršiumi.
Šaltojo purškimo technologija buvo sukurta dar 1990 metais. Ji šiek tiek primena 3D spausdinimą, tačiau gali būti naudojama įtrūkimams taisyti. Australai nori šią technologiją panaudoti laivų remontui,kad laivų nereikėtų iškelti iš vandens. Taigi, kuriama mobili šaltojo purškimo įranga ir tikimasi, kad ji patikimai veiks ir po vandeniu.
Šaltasis purškimas turi daugybę pranašumų prieš tradicinį virinimą. Visų pirma, nors, priešingai nei skelbia technologijos pavadinimas, paviršius vis tiek įkaista, jo temperatūra išlieka žemesnė nei virinant. Tai reiškia, kad nepakinta aplinkinio plieno savybės. Be to, tai yra saugesnis būdas taisyti mažus įtrūkimus – gaisro ar sprogimo tikimybė yra gerokai mažesnė. Galiausiai, galima maišyti ir įprastai nevirinamus metalus. Pavyzdžiui, šaltojo purškimo būdu prie plieno galima prijungti titano detales.
Šaltojo purškimo pavyzdys:
Šaltasis purškimas ne visada gali pakeisti įprastą virinimą. Tačiau Australijos karinis laivynas nori pasinaudoti ir šia technologija. Tai suteiktų lankstumo laivų remonte ir statybose.