Bendrovė „Bell Textron“ pristatė savo projektą, su kuriuo ketina dalyvauti JAV kariuomenės paskelbtoje „Ateities atakos ir žvalgybos orlaivių“ programoje (FARA, Future Attack Reconnaissance Aircraft), rašo „Ars Technica“.
Bendrovės iliustr. / „Bell 360 Invictus“ sraigtasparnis
Pagal projektą tai bus vieno sraigto sraigtasparnis, pavadintas „Bell 360 Invictus“. Sraigtasparnio dizainas primins ryklio išvaizdą ir naudos rotorių technologiją, pirmą kartą panaudotą „Bell 525 Relentless“ vidutinio sunkumo krovininiame sraigtasparnyje. Naujasis orlaivis galės būti „pagal poreikį pilotuojamas“. Tai reiškia, kad jame galės skristi arba dviejų asmenų įgula, arba jis bus valdomas nuotoliniu būdu.
FARA vaidmeniui atlikti JAV kariuomenė ieško „peilio“ – itin greito, judraus, lengvai ginkluoto sraigtasparnio, gebančio apsiginti nuo priešo, kurio pozicijos yra žvalgomos, o ne sunkaus atakos sraigtasparnio. Programoje laimėjęs orlaivis privalės būti manevringas miesto aplinkoje, skristi didesniu nei 322 km/h greičiu, į žvalgybos operacijas skristi be kabinoje esančių pilotų.
Paskutinį savo žvalgybos sraigtasparnį – „Bell OH-58 Kiowa“ – JAV kariuomenė nurašė dar 2017 metais, o nuo tada sparnuotosios žvalgybos eskadrilės naudojo „Boeing AH-64 Apache“ sraigtasparnius. Tačiau apie pusę turimų „Apache“ sraigtasparnių nuo 2028 metų taip pat ketinama nurašyti ir pakeisti juos tuo orlaiviu, kuris pateiks geriausią projektą FARA programai.
Šioje programoje „Bell“ konkurentais bus bendrovės „Lockheed Martin“ padalinys „Sikorsky“ bei „Boeing“ (abi šios įmonės bendromis jėgomis kuria kitą JAV kariuomenės lėktuvą Ateities didelio nuotolio atakos orlaivio programai). „Airbus“ taip pat nurodė, kad pateikė savo projektą šiai programai.
Panašu, kad šiuo metu patraukliausiai – bent jau pagal pradinį projektą – atrodo „Sikorsky“ sraigtasparnis „S-97 Raider“ su pažangiais koaksialiniais sujungtais rotoriais ir vienu stumiančiu rotoriumi. Jis geba išvystyti net 440 km/h greitį ir buvo suprojektuotas daugiausiai žvalgybinėms užduotims. Pirmą kartą į orą jis pakilo 2015 metais. Tačiau nedaug atsilieka ir „Boeing“: ši įmonė „Apache“ sraigtasparnio pagrindu kuria didelį greitį išvystyti gebantį sraigtasparnį. „Airbus“ šiai programai pateikė eksperimentinį hibridinį didelio greičio sraigtasparnį, sukurtą „Eurocopter X3“ pagrindu.
Žvelgiant paviršutiniškai „Bell“ pasiūlytas projektas atrodo paprastesnis už tai, ką pateikė „Airbus“ ar „Sikorsky“, tačiau „Bell“ atstovai tikina, kad jų sraigtasparnis pasižymės panašiomis techninėmis charakteristikomis. „525 Relentless“ rotorių sistema jau yra parodžiusi, kad geba viršyti 370 km/h greitį, o „Invictus“ sraigtasparnio dizaine numatyti ir papildomą keliamąją galią sukuriantys sparnai, sumažinantys krūvį rotoriams kuomet dideliu greičiu skrendama į priekį.
„Bell“ sraigtasparnio priekyje bus sumontuota 20 mm kalibro patranka ir integruoti „raketų paleidimo mechanizmai“ abiejose orlaivio pusėse – jie gebės gabenti „Hellfire“ raketas bei kitus šižiuolaikinius ar dar net nesukurtus oras-oras ar oras-žemė tipo ginklus. Sraigtasparnyje taip pat bus sumontuotos „patobulintos orientavimosi situacijoje ir jutiklių technologijos“. Orlaivyje ketinama diegti „Digital Backbone“ programinę platformą, kuri atitinka JAV Gynybos departamento pageidavimą brangioje įrangoje matyti „modulinių atvirų sistemų realizavimą“, kuri šiuo atveju leistu greitai bei nebrangiai tobulinti avioniką ir kitas sraigtasparnio sistemas.