„MQ-25A Stingray“ – tai naujas JAV karinio jūrų laivyno dronas, sukurtas skrydžiams nuo lėktuvnešių denių. MQ-25A nėra pirmasis Laivyno dronas – jis net nebus pirmasis pakilęs nuo lėktuvnešio denio. Tačiau tai bus pirmasis nepilotuojamas orlaivis, kuris bus naudojamas reguliariai – šio drono paskirtis yra labai svarbi.
„MQ-25A Stingray“ © Gamintojo nuotrauka
„Boeing“ MQ-25A prototipą pirmą kartą parodė dar 2017 metais. Šis orlaivis buvo sukurtas kito eksperimentinio drono „Boeing Phantom Ray“ pagrindu. Prireikė dviejų metų, kol „MQ-25A Stingray“ pasiruošė skrydžiui, bet rugsėjo 19 dieną tai pagaliau įvyko.
„Boeing“ pilotų bandytojų prižiūrimas MQ-25A atsiplėšė nuo pakilimo tako ir skraidė maždaug dvi valandas. Dronas pasirodė puikiai, nors sudėtingi manevrai dar nebuvo atliekami. Kol kas „Boeing“ bandė tik pagrindines skrydžio valdymo prietaisų funkcijas bei ryšį su valdymo stotimi ant žemės. Tiesa, nepaisant to, kad bandymai ore jau prasideda, greitu metu MQ-25A orlaivių Laivynas nesulauks – pernai pasirašytas 805 milijonų dolerių vertės kontraktas numato, jog dronai tarnybą turėtų pradėti tik 2024-aisais.
„MQ-25A Stingray“ nėra kovinis dronas. Jis nebus ginkluotas, į mūšį nesineš raketų ar net žvalgybinės įrangos. Jis į mūšį nekeliaus apskritai. Tai bus pirmasis praktiškai panaudojamas degalų papildymo ore dronas. Dabar šią funkciją atlieka didesni lėktuvai, kurie įprastai negali tūpti ant lėktuvnešių denių. Sukurti mažesnį orlaivį-tankerį tikrai įmanoma, bet Laivynas nusprendė praleisti tą tarpinę technologijų vystymosi grandį ir pereiti tiesiai prie drono.
Dronas galia būti mažesnis, daugiau vietos jame galima skirti degalams ar įrangai – juk jis net neturi kabinos. „MQ-25A Stingray“ nėra visiškai nematomas radarams, tačiau jis turi žemą profilį ir labai aptakią formą – jį aptikti ir sekti bus sunku. Galiausiai, tokio tipo degalų papildymo ore lėktuvas leis išvengti žmonių stūmimo į pavojų. Jei žmogaus siųsti į misiją nėra būtina, tai to ir nereikėtų daryti.
MQ-25A yra varomas vienu „Rolls-Royce AE 3007N“ varikliu. Jis kils nuo lėktuvnešio denio, pasieks degalų pristigusius lėktuvus ir juos papildys. Šiuos lėktuvus bus galima valdyti nuo žemės, tačiau jie galės veikti ir visiškai savarankiškai. Didžioji dalis MQ-25A savybių vis dar yra laikoma paslaptyje.
Beje, nors jau minėjome, kad MQ-25A nebus nei kovinis, nei žvalgybinis dronas, kai kurias papildomas funkcijas jam gali tekti priimti. Prie šio orlaivio galima montuoti žvalgybinius bokštelius su kameromis ir jutikliais. Bet, žinoma, pagrindinė MQ-25A funkcija bus degalų papildymas ore.