Šeštadienį į orą pakilo milžiniškas lėktuvas „Stratolaunch“, sumanytas velionio „Microsoft“ bendraįkūrėjo Paulo Alleno. Iki šiol nebuvo nė vieno tokio dydžio lėktuvo – skaičiuojant pagal sparnų mostą – kuris būtų atsiplėšęs nuo žemės, rašo „Science Alert“.
„Stratolaunch“ varomas šešiais, „Boeing 747“ naudojamais Pratt & Whitney varikliais
„Stratolaunch Systems Corporation“ nuotr.
„Stratolaunch“ yra didesnis už Howardo Hugheo „Spruce Goose“ hidroplaną, kuris vienintelį kartą skrido 1947 metais. Neįprastos formos „Stratolaunch“ kilo iš Mohavių kosmoso ir oro uosto, esančio Kalifornijos dykumoje. Ore jis išbuvo dvi su puse valandos, pasiekė 5000 metrų aukštį ir išvystė maksimalų 304 km/h greitį.
Lėktuvo fiuzeliažas yra sudvigubintas, į žemę jis remiasi 28 ratais, o po jo sparnais, kurių ilgis nuo vieno galo iki kito yra 117 metrai, yra įtaisyti šeši reaktyviniai „Boeing 747“ varikliai.
„Galų gale tai padarėme“, – sakė „Stratolaunch“ įmonės vadovas. Anot jo, P. Alleno svajonės išsipildymas buvo įkvepiantis reginys.
Milijardierius P. Allenas mirė praėjusių metų spalį, todėl buvo suabejota milžiniško lėktuvo ir jį kuriančios kompanijos ateitimi. Įmonės atstovai neatsakinėjo į žiniasklaidos klausimus, jokiame pranešime spaudai neskelbė jokių ateities planų. Nuo P. Alleno mirties įmonės veiklos apimtys buvo smarkiai sumažintos, buvo atsisveikinta su dešimtimis darbuotojų.
P. Allenas numatė, kad toks lėktuvas galėtų palengvinti ir atpiginti palydovų, o galbūt net ir žmonių iškėlimą į kosmosą.
„Northrop Grumman“ padalinio „Scaled Composites“ sukonstruotas „Stratolaunch“ lėktuvas į santykinai didelį aukštį galėtų nešti iki trijų raketų, prikabintų prie jo dugno. Šios raketos, atsiskyrusios nuo lėktuvo, įjungtų savo variklius ir toliau kiltų į kosmosą.
P. Allenas žavėjosi mažųjų palydovų galimybėmis, jų gebėjimu nuolat stebėti Žemės aplinką bei manė, kad raketų paleidinėjimas iš oro taptų naujos kosminių skrydžių eros pradžia.
„Šių mažųjų palydovų galimybės yra šis tas itin įdomaus ir žavingo. Ir ryšiams, kuomet daugybė žmonių paleidinėja ištisas palydovų flotiles, ir gendančiai planetos sveikatai stebėti“, – yra sakęs naujojo lėktuvo idėjos sumanytojas.
„Stratolaunch“ kompanija tikisi, kad raketų paleidimas horizontaliai, esant dideliame aukštyje turėtų smarkia sumažinti iškėlimo sąnaudas, lyginant su standartiniu iškėlimo būdu – vertikaliai, nuo Žemės paviršiaus. Panašų modelį naudoja ir kito milijardieriaus Richardo Bransono bendrovė „Virgin Galactic“, sukūrusi kosminį lėktuvą, gebantį iškelti žmones į kosmoso prieangį. Kita R.Bransono bendrovė – „Virgin Orbit“ – vysto raketų paleidinėjimo iš aukštai pakilusio lėktuvo technologiją.
JAV Gynybos ministerija, siekianti didinti savo aktyvumą kosmose, taip pat susidomėjo „Stratolaunch“. Įmonę yra aplankę JAV Karinių oro pajėgų sekretorė Heather Wilson ir viceprezidentas Mike'as Pence'as.
Anksčiau „Stratolaunch“ planuose buvo ir žmonių kosminiai skrydžiai: ketinta vystyti nedidelį kosminį erdvėlaivį, kuris vadintas „Black Ice“. Tačiau po P. Alleno mirties šio plano likimas yra neaiškus.
P. Allenas kosmoso technologijomis domėjosi didžiąją savo gyvenimo dalį, finansavo kūrimą kosminio lėktuvo, kuris tapo 2004 metų „Ansari X Prize“ konkurso laureatu. Bet tais laikais jam nerimą kėlė žmogaus kosminių skrydžių rizikingumas, todėl jis nusprendė pasitraukti iš šio verslo. 2011 metais vėl į jį grįžo ir paskelbė ketinimus sukurti didžiausią pasaulyje lėktuvą.