Siekiant iš esmės pagerinti Lietuvos kelių kokybę ir priežiūrą, kelių būklei tirti pasitelkiamos naujausios technologijos. Jau šį pavasarį į šalies kelius išriedės mobili kelių būklės tyrimo laboratorija, kuri pradės skenuoti visą asfaltuotų valstybinės reikšmės kelių tinklą. Tai naujos kartos įranga, kuri nustatomų asfalto dangos parametrų kiekiu ir jų charakteristikomis yra viena moderniausių pasaulyje. Lietuva yra pirmoji iš Baltijos valstybių įsigijusi šią pažangią įrangą.
„Išmaniosios diagnostikos įrangos įsigijimas – svarbus žingsnis, pažangias technologijas pasitelkiant efektyviai kelių priežiūrai užtikrinti ir kelių tinklo būklei optimizuoti. Naujos kartos kelių tyrimo įranga leis efektyviau panaudoti kelių plėtrai ir remontui skiriamas lėšas bei pagerinti šalies kelių kokybę“, – teigia susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
Išskirtinis naujosios įrangos privalumas – šiuolaikiniai daugiafunkciniai 3D lazeriniai jutikliai, kurie kartu su inercinio judėjimo įrenginiais ir specialia programine įranga gali automatizuotai nustatyti kelio dangos nelygumus, identifikuoti ir klasifikuoti dangos pažeidimus, taip pat sugeneruoti erdvinį 3D kelio dangos modelį. Tai leis pagreitinti kelių remonto planavimą, sumažinti remonto darbų projektavimo išlaidas ir pagerinti galutinio projekto kokybę.
„Išmanioji diagnostikos sistema iki minimumo sumažins žmogaus įtaką nustatant ir vertinant kelių būklės rodiklius ir leis gerokai pagreitinti tyrimo procesą. Iki šiol magistraliniai keliai buvo tiriami kas 2-3 metus, o krašto keliai ir rajoniniai keliai dar rečiau. Naudodami naują įrangą sieksime per metus ištirti visus asfaltuotus kelius, t. y. daugiau nei 15 tūkst. kilometrų“, – teigia Transporto kompetencijų agentūros laikinasis vadovas Aivaras Vilkelis.
Naudojantis šia įranga, Lietuvos automobilių kelių informacinės sistemos duomenis bus galima atnaujinti kasmet, todėl bus tiksliau atrenkami remontuotini valstybinės reikšmės kelių ruožai, operatyviau sudaromi prioritetiniai jų remontavimo sąrašai, tinkamiau parenkamas kelio dangos remonto tipas.
„Nauja tyrimų įranga leis padidinti kelių projektavimo, statybų ir remonto darbų našumą ir efektyvumą, sumažins remonto darbų kaštus. Kasmetinė dangos būklės tyrimo duomenų analizė leis darbuotojams surasti inžinerinius sprendinius, padidinančius kelio dangos tarnavimo ilgaamžiškumą“, – aiškina Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos vadovas Vitalijus Andrejevas.
Naująja įranga kelio dangos geometrinius parametrus bus galima kontroliuoti užbaigiant statybą ir garantiniu laikotarpiu, taip pat visą projektinį kelio dangos naudojimo laikotarpį. Statybos metu modernūs 3D jutikliai leis automatiškai įvertinti dangos atitikimą projekto reikalavimams. Garantiniu laikotarpiu nuolatinis kelio dangos paviršiaus patikrinimas leis nustatyti defektus, kuriuos statybų rangovas privalės pašalinti savo lėšomis. Ši įranga taip pat leis įvertinti kelius prižiūrinčių įmonių darbų kokybę, pavyzdžiui, ar laiku įmonės užtaiso kelio dangoje atsiradusias duobes ir plyšius.