Antradienį Europos Parlamentas (EP) paragino Europoje sukurti palankesnes sąlygas savaeigiam transportui ir sparčiau jį diegti, kad ES taptų pasauline šios srities lydere.
Tokios šalys kaip JAV, Australija, Japonija, Pietų Korėja ir Kinija sparčiai kuria automatizuotą transportą (veikiantį be vairuotojo), todėl Europai reikia vieningiau ir sparčiau veikti šioje srityje, pažymi europarlamentarai. Jų įsitikinimu, dėl savaeigio transporto plėtros padidėtų eismo saugumas ir efektyvumas, sumažėtų spūstys, taip pat būtų mažiau suvartojama energijos ir išmetama teršalų.
Visų pirma tam būtina išspręsti eismo saugos, civilinės atsakomybės ir žalos draudimo, duomenų naudojimo ir kibernetinio saugumo, taip pat intelektinės nuosavybės ir dirbtinio intelekto etikos klausimus, pažymi Parlamentas. ES teisinė sistema turi būti pritaikyta šiems uždaviniams deramai spręsti, todėl Europos Komisija turėtų nedelsiant pristatyti savaeigio transporto plėtros strategiją, kurioje ypatingas dėmesys būtų skirtas duomenų apsaugai bei kibernetiniam saugumui.
Savo ruožtu europarlamentarai ragina nedelsiant parengti išsamesnes automatizuotų orlaivių naudojimo taisykles, plėtoti savaeigių laivų potencialą, ypač vidaus vandenyse ir trumpųjų nuotolių laivyboje, taip pat skatinti savaeigio geležinkelių transporto diegimą ir susieti Europos traukinių kontrolės sistemą su automatiniu traukinių eismo valdymu.
ES valstybės raginamos įtraukti viešąjį transportą į šios srities plėtrą, taip pat iki 2020 m. įrengti aikšteles, skirtas naujoms technologijoms išbandyti. EP taip pat pabrėžia, kad transporto priemonių ir infrastruktūros techniniai standartai (pavyzdžiui, kelio ženklai ir kelių ženklinimas) turėtų būti kuriami ir derinami tarptautiniu lygmeniu, visų pirma ES mastu.
Europarlamentarai primena, kad iš programos „Horizontas 2020“ 2014–2020 m. laikotarpiui automatizuotų transporto priemonių tyrimams ir projektams buvo skirta 300 mln. eurų. Jie rekomenduoja 2021–2027 m. daugiametės finansinės programos laikotarpiu šias programas tęsti ir išplėsti visų rūšių transportui, taip pat įsteigti ES bendrąją įmonę (partnerystę) savaeigiam transportui plėtoti.
„Siekiant pasinaudoti automatizuoto kelių transporto teikiamais privalumais ir sėkmingai konkuruoti su JAV, Kinija ir Japonija, kur tam dedamos didelės pastangos, labai svarbu, kad Europa šioje srityje išliktų pirmaujanti“, – pažymėjo EP pranešėjas Win van de Camp (Europos liaudies partija, Nyderlandai).
Rezoliucijai pritarė 585 EP nariai, nepritarė 85, o susilaikė 26.