Jūs tikriausiai esate kruopštus automobilio savininkas ir skrupulingai prižiūrite savo mašiną. Laiku keičiate tepalus, tikrinate slėgį padangose, reguliariai pasidomite stabdžių kaladėlių būkle. Pasirodo, pasak Elono Musko, elektromobilių savininkams nereikės rūpintis net dviem iš šių trijų paminėtų darbų. Tuo tarpu kiti gamintojai neskuba pritarti.
Nieko keisto, kad elektrinių „Tesla“ automobilių tepalų keisti nereikės – jie neturi tradicinės tepimo sistemos, reikalingos vidaus degimo varikliams. Tačiau ne vienas pakėlė antakius, kai antrą Kalėdų dieną Muskas diskusijoje „Twitter“ tinkle pareiškė, kad „Tesla“ automobilių stabdžių kaladėlių nereikės keisti absoliučiai niekada. Kitaip tariant, jei įsigijote tokį automobilį, stabdžius iš esmės galite ir pamiršti.
Reikalas tame, kad atleidus akceleratorių automobilis pats ima stabdyti, nes elektros varikliai pereina į generatoriaus režimą ir automobiliui lėtėjant įkrauna baterijas. Kitaip tariant, stabdžių kaladėlės nėra naudojamos, nes ratų sukimąsi lėtina elektros variklio pasipriešinimas. „Tesla“ automobiliai šiuo požiūriu nėra unikalūs, tačiau visos kitos markės rekomenduoja reguliariai keisti stabdžių kaladėles. Tai kame reikalas?
Važinėti naudojant tik regeneracinį stabdymą yra gana sudėtinga – kartas nuo karto vis tiek reikės paspausti stabdžius. Kaladėlės suspaus stabdžių diskus ir neišvengiamai ims dilti. Kuo entuziastingiau stabdysite, tuo greičiau jos dils. Tik Muskas mano, kad įprastam vairuotojui, kuris savo elektromobiliu nevažinės trasoje, per visą automobilio gyvavimo laiką kaladėlių keisti taip ir neprireiks, nes jos dils itin lėtai.
Tačiau kiti gamintojai su tuo nesutinka. „Jaguar I-Pace“ turi du regeneracinio stabdymo režimus. Švelnusis baterijas įkrauna mažiau ir leidžia automobiliui šiek tiek laisviau riedėti, kai akceleratorius atleidžiamas. Šiame režime nuspaustas stabdis automatiškai net nepajudina stabdžių kaladėlių – pirminis stabdymas atliekamas varikliais, taip šiek tiek įkraunant baterijas. Tačiau jei pedalas paspaudžiamas stipriau, kaladėlės imasi darbo ir pradeda dilti.
Aukštesnio lygio regeneracijos režimas šiek tiek labiau taupo kaladėles ir labiau įkrauna bateriją. Tačiau net tuomet visiškas sustojimas, ypač po greitesnės atkarpos, reikalauja stabdžių kaladėlių pagalbos. Dėl to „Jaguar“ sako tiesiai – įprasti vairuotojai vis tiek turės keisti stabdžių kaladėles. „Chevrolet“ taip pat pasakoją tą patį apie savo „Bolt EV“, o „Nissan“ į „Leaf“ netgi sumontavo specialias kaladėles, kurios dildamos ima skleisti aukšto dažnio garsą. Kam jos, jei kaladėlių nereikės keisti? Nes jas reikės keisti ir pakankamai reguliariai.
Apie dėvėjimosi indikatorius kalbama ir visų šiuo metu gaminamų „Tesla“ automobilių naudotojų vadovuose. Šių automobilių stabdžių kaladėlėse yra po ploną metalinę juostelę, kuri dylant minkštesnei kaladėlės daliai išlenda ir ima grandytis į diską. Taip pasigirsta garsas, išduodantis, kad automobiliui reikia naujų kaladėlių. Tačiau šiuose vadovuose neparašyta, kas kiek laiko ar kilometrų reikėtų tikėtis kaladėlių nusidėvėjimo. Bet kuriuo atveju, viskas priklauso nuo vairavimo stiliaus – tai kur kas sudėtingiau nei galima sutalpinti viename Elono Musko pranešime socialiniuose tinkluose.