Europos aeronautikos ir kosmonautikos gigantai „Airbus“ pristatė savo sistemą „Adeline“ – tiesioginį atsaką JAV bendrovės „SpaceX“ kuriamiems daugkartiniams raketų komponentams. „Adeline“ (iššifruojama į ADvanced Expendable Launcher with Inovative eNgine Economy) sistemoje pirmosios pakopos grąžinimui į Žemę naudojama labai gudri sistema: variklis iš pradžių sparneliais nukreipiamas balistine trajektorija, o vėliau propeleriai ir sparnai padeda varikliui grįžti ant Žemės paviršiaus tarsi lėktuvui, rašo arstechnica.com.
Visos dabartinės krovinio iškėlimui į kosmosą naudojamos sistemos – „SpaceX“ gaminama „Falcon 9“, „Airbus“ sukurta „Ariane 5“, Rusijos „Sojuz“ ir panašiai – yra vienkartinio naudojimo: po kiekvieno iškėlimo visos raketos pakopos su varikliais ir kuro bakais krenta atgal į Žemę ir, gerokai apskrudę atmosferoje, baigia savo egzistavimą kur nors vandenyno dugne. O raketų varikliai nėra pigūs. Štai „Orbital Sciences“ už 20 rusiškų variklių RD-180 sumokėjo apie 1 mlrd. JAV dolerių.
Būtent dėl šios priežasties ir „SpaceX“, ir „Airbus“ kuria technologijas, kurios leistų į Žemę saugiai sugrąžinti raketų variklius ir panaudoti juos dar kartą. „SpaceX“, šiuo metu pirmaujantys daugkartinio naudojimo raketų-nešėjų kūrime, sakė, kad norėtų raketų variklius ir kuro bakus pakartotinai panaudoti per ne daugiau nei 10 valandų po jų susigrąžinimo į Žemę. Skirtingi tiekėjai, priklausomai nuo raketos konfigūracijos ir kitų veiksnių, dabar gali pasiūlyti skrydį už 250–500 mln. JAV dolerių. „SpaceX“ nori tą kainą sumažinti tiek, kad ji nesiektų 100 milijonų. Panašaus tikslo siekia ir „Airbus“ jau nuo 2010 metų slapčia kuriama „Adeline“ sistema. Tiesa, jos praktinio panaudojimo nesitikima iki 2025–2030 metų. Kol kas pagrindinis „Airbus“ prioritetas yra „Ariane 6“ raketa, turinti pakilti 2020 metais. Ir jeigu „SpaceX“ ambicijose numatytas visos pirmosios pakopos (ir variklio, ir kuro bako) saugus grąžinimas į Žemę, „Adeline“ numato tik variklių ir avionikos grąžinimą – kuro bakai, kaip ir iki šiol, kristų į vandenynus.
„SpaceX“ ir „Airbus“ sumanyti raketų komponentų susigrąžinimo būdai yra labai skirtingo. „Falcon 9“ savo kuro bake pasilieka šiokią tokią kuro atsargą, kuri vėliau išnaudojama nusileidimo stambymui. Tuo tarpu „Adeline“ po kuro bako atkabinimo tęsia praktiškai laisvą kritimą ir vėliau sparneliai bei propeleriais susistabdo bei horizontaliai nusileidžia ant nusileidimo tako – panašiai, kaip nepilotuojamas orlaivis. Anot „Airbus“, pagrindinis tokio pasirinkimo privalumas yra tas, kad jam reikės gerokai mažiau kuro, nei „SpaceX“ atveju.