JAV kuriamas autonominis „skraidantis tanklaivis“, kuris galės papildyti danguje patruliuojančių bepiločių lėktuvų degalų atsargas.
Bendrovė „Northrop Grumman“ pranešė su JAV Gynybos departamento Priešakinių gynybos tyrimų agentūra (DARPA) pasirašiusi sutartį dėl autonominės degalų papildymo skrydžio metu sistemos kūrimo.
Šios sutarties vertė – 33 mln. JAV dolerių. Bendrovė įsipareigojo sukurti nepilotuojamą orlaivį KQ-X, galintį ore papildyti kitų bepiločių lėtuvų degalų atsargas ir prireikus pačiam gauti degalų iš jų.
Skraidantis bepilotis tankeris pildo kito bepiločio lėktuvo degalų atsargas. „Northrop Grumman“ iliustr.
Vykdant robotizuoto „skraidančio tanklaivio“ programą bus sukurta bepiločiams orlaiviams (UAV) skirta degalų priėmimo sistema bei automatinė degalinė, skelbia „FlightGlobal.com“. Naujoji įranga bus sumontuota „Northrop Grumman“ bepiločiuose lėktuvuose „Global Hawk Block 10“. Pranešama, kad „skraidančios degalinės“ bandymuose dalyvaus du tokie orlaiviai – viename bus įrengta degalų saugykla ir pumpavimo įranga, o kito priekinėje dalyje vietoje radaro bus sumontuotas 4,3 m ilgio teleskopinis degalų priėmimo vamzdis.
„Global Hawk“ bepiločiai lėktuvai gali pakilti į beveik 20 000 metrų aukštį. Manoma, kad degalų pildymo procesas bus vykdoma būtent tokiame aukštyje. Šiuo metu pilotuojami lėktuvai degalų iš skraidančių tankerių pildosi būdami 6 – 9 kilometrų aukštyje.
„Northrop Grumman“ atstovų teigimu, būsimoji bepiločių lėktuvų aprūpinimo degalais sistema bus visiškai autonomiška ir nereikalaus skrydžių valdymo operatorių įsikišimo. Tuo rūpinsis nauja bepiločių lėktuvų koordinacijos sistema, valdysianti abu orlaivius remiantis optinės skrydžio stebėjimo sistemos ir GPS palydovų duomenimis.
Sukūrus tokias „skraidančias degalines“, „Global Hawk“ patruliavimo danguje laikas būtų prailgintas nuo 30 – 35 valandų iki kelių parų.
Pranešama, kad „Northrop Grumman“ jau anksčiau vykdė kai kuriuos autonominės bepiločių lėktuvų degalų sistemų projektavimo darbus. 2010 m. kovą bendrovės specialistai išbandė naują programinę įrangą, paremtą reliatyvios navigacijos technologija, kuri ateityje bus naudojama bepiločiuose orlaiviuose. Ši programinė įranga valdys degalų papildymo ore procesą. Bandymų metu buvo nustatyta, kad programinės įrangos pozicionavimo paklaida tesudarė vos 1 metrą.