Automobilis šiandien toks pat būtinas, kaip drabužiai, elektra, būstas. Tačiau vien Lietuvoje eismo įvykiuose kasmet žūsta 700 - 800 žmonių. Tūkstančiai sužalojama, apgadinama keliolika tūkstančių automobilių. Vairuotojai yra tapę savotiškais savo automobilių įkaitais: jie nuolat turi būti dėmesingi, negali vairuoti pavargę ar apsvaigę nuo alkoholio. Tačiau net ir stropiausias vairuotojas neapsaugotas nuo kitų eismo dalyvių keliamo pavojaus. Tokia situacija dabar laikoma normalia. Akivaizdu, kad yra blogai, bet tenka prisitaikyti, nes lyg ir nėra išeities.
Mokslininkai su tuo nesutinka. Jau šiandien daugelis automobilių gali automatiškai palaikyti saugų atstumą iki kliūties, prieš kliūtį automatiškai sustoti, pasirinkti optimalų (pagal sunaudojamų degalų kiekį) važiavimo režimą ir t.t.
Tačiau nė viename automobilyje dar nėra įrangos, kurią naudodamas, automobilis savarankiškai manevruotų transporto priemonių sraute. Automobiliniai autopilotai dar „nedrįsta“ sukinėti vairo (aplenkti, daryti posūkius, pasitraukti duodant kelią ir pan.), „nemato“ kelio ženklų, blogai orientuojasi pagal eismo linijas bei kelkraščio zoną, nepastebi kelio defektų (duobių, numestų smulkių daiktų ir pan.).
Ar sunku tuos trūkumus pašalinti? Teoriškai – ne itin, techniškai – dar daug ko trūksta. Reikia tobulinti automobilių automatiką: įrengti reikiamus atstumų matuoklius, atpažinimo (elektroninės regos) sistemas, sukurti ir instaliuoti valdymo algoritmus ir programas. Reikia tobulinti ir infrastruktūrą: kelio ženklai turi tapti suprantami ne tik žmogui, bet ir automatui.
Nepaisant šito, netolimoje ateityje keliuose ir gatvėse važinės tik automatizuoti automobiliai. Nebereikės daugybės policijos patrulių, baigsis „karas keliuose“, transporto priemonių nuvarymai ir kt. Yra tik vienas trūkumas: iš žmogaus atimamas vairavimo džiaugsmas. Kita vertus, stebint automobilio automatikai (supervizoriui), vairuoti galės net ir nepatyręs. Bet tokiam vairuotojui padarius klaidą, automobilio automatika iškart perims vairą.
Aptariamoje srityje pasaulyje tikrai daug dirbama. Bet automobilių kūrėjai nenoriai atskleidžia dar neįgyvendintas savo idėjas. Kita vertus, revoliucijos šioje srityje tikriausiai nebus: visiškai robotizuoti automobiliai šiandien gatvėse pasirodyti tiesiog negali. Bet transporto evoliucija neabejotinai vyks šia linkme.
Šiai temai skirta paskaita ir demonstracija „Ką gali automatika – „protingas“ automobilis: vairuotojas nebūtinas, autoavarijos neįmanomos“. Jos autorius doc. Vaclovas Bagdonas visų norinčių lauks rugsėjo 15 d. 11 val. KTU Elektros ir valdymo inžinerijos fakultete (Studentų g. 48).